Cushman & Wakefield: 3-5 proc. pustostanów w parkach handlowych w Polsce

Zakupy

Według raportu firmy Cushman & Wakefield wśród najemców w dużych parkach handlowych dominują sklepy z art. budowlanymi, sprzętem RTV AGD, meblami, sprzętem sportowym i wyposażeniem wnętrz. Niewielkie parki handlowe są ciekawą alternatywą dla deweloperów i najemców w mniejszych miastach, gdzie nie ma miejsca na pełnowymiarową tradycyjną galerię handlową.

Z analizy C&W wynika, że w mniejszych obiektach lokują się zwykle sieci z sektorów RTV AGD, multimedia, wszystko dla domu, zdrowie i uroda, obuwie, moda. Pustostany w parkach handlowych stanowią średnio 3–5 proc.

W końcu 2012 roku czynsze w parkach handlowych wynosiły 6–8 euro/mkw./miesiąc dla największych powierzchni i 9–13 euro/mkw./miesiąc dla powierzchni średnich.

Wielkopowierzchniowe sklepy niespożywcze rozwijają się w Polsce zarówno w postaci obiektów wolnostojących (magazyny handlowe), jak i niewielkich parków handlowych w mniejszych miastach, grupujących od kilku do kilkunastu najemców. W ubiegłym roku zbudowano ok. 100 tys. mkw. GLA tego typu powierzchni. Obiekty wolnostojące to przede wszystkim sklepy z artykułami budowlanymi, np. Castorama, OBI, Leroy Merlin, Bricomarché.

W 2012 r. odnotowano także dynamiczny rozwój sieci z wyposażeniem sportowym Decathlon, która otworzyła swoje sklepy w Białymstoku, Gdańsku, Mikołowie, Rumi i Kołbaskowie.

Wśród ukończonych w 2012 r. parków handlowych największy to Tatary w Lublinie, w sąsiedztwie sklepu E.Leclerc. Mniejsze obiekty otwarto między innymi w Siedlcach, Sochaczewie i Świeciu. Łączna powierzchnia parków i magazynów handlowych w Polsce na koniec 2012 r. wyniosła 2,3 mln mkw. GLA, z czego parki stanowiły ok. 25 proc.

W sektorze parków i magazynów handlowych w budowie pozostaje blisko 100 tys. mkw. GLA. W przygotowaniu znajduje się kilkanaście niewielkich parków handlowych, zlokalizowanych w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców.

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016