Cushman & Wakefield: ulice handlowe coraz większą konkurencją dla galerii

Sklep na ulicy handlowej

Sklep na ulicy handlowej

W 2012 roku rozwijał się przede wszystkim rynek centrów handlowych w mniejszych ośrodkach miejskich. Na 400 tys. mkw. GLA dostarczonej podaży powierzchni centrów handlowych 75 proc. stanowiły obiekty kameralne w średnich i mniejszych miastach – wynika z analizy firmy Cushman & Wakefield.

Według C&W popyt na lokale w centrach handlowych jest średni i zróżnicowany w poszczególnych miastach i obiektach. Najniższa stopa pustostanów notowana jest w Lublinie (0,97 proc.), Częstochowie (1,76 proc.) i aglomeracji szczecińskiej (1,89 proc.). Najwięcej pustostanów występuje natomiast w centrach handlowych w Toruniu (5,93 proc.), Kielcach (5,37 proc.) i aglomeracji krakowskiej (4,61proc.).

Wśród najemców coraz większą popularnością cieszą się ulice handlowe. Główne ulice handlowe zmieniają swój charakter na bardziej reprezentacyjny. Stają się swoistą wizytówką miasta, miejscem spotkań biznesowych i towarzyskich.

Zdaniem specjalistów C&W proces ten najbardziej widoczny jest w wielkich aglomeracjach ze względu na duże natężenie ruchu turystycznego i biznesowego. Rozwojowi głównych ulic handlowych sprzyjają reorganizacja ruchu samochodowego i transportu publicznego oraz rewitalizacja obszarów śródmiejskich. W najbliższych latach duże zmiany w tym zakresie będziemy obserwować w Warszawie i Łodzi. Ukończenie drugiej linii metra w stolicy przyniesie wzrost atrakcyjności jej głównych ulic (m.in. Nowy Świat, Świętokrzyska). W sąsiedztwie stacji w parterach budynków powstawać będą nowe sklepy, punkty usługowe, kawiarnie, restauracje, kluby.

W Łodzi natomiast znaczną zmianę przyniesie rewitalizacja centrum miasta (łącznie ok. 100 ha), w tym budowa dworca Łódź Fabryczna. Projekt o nazwie „Nowe Centrum Łodzi” jest jednym z największych zamierzeń tego typu w Europie. Ma on na celu zagospodarowanie historycznej struktury urbanistycznej, rewitalizację obszarów poprzemysłowych i kolejowych, zbudowanie nowoczesnego węzła komunikacyjnego, uwolnienie atrakcyjnych terenów pod inwestycje, stworzenie bezpiecznej i atrakcyjnej przestrzeni publicznej w centrum miasta oraz uatrakcyjnienie oferty kulturalno-edukacyjnej Łodzi.

Jak informują specjaliści firmy Cushman & Wakefield rewitalizacja obszarów śródmiejskich, będąca efektem inwestycji komercyjnych, prowadzona jest już z powodzeniem między innymi w Katowicach (Galeria Katowicka), Poznaniu (Poznań City Center) i Gdańsku (Forum Radunia). Przebudowa dworca kolejowego i autobusowego w połączeniu z inwestycją handlową przygotowywana jest także w Olsztynie. W większości miast inicjowane są działania wspierające powrót handlu, usług i gastronomii do rejonu centrum – przeprowadza się remonty i modernizacje starych budynków, tworzy się nowe atrakcje turystyczne. Przykładem skutecznego urzeczywistnienia takich projektów na dużą skalę jest Kraków, gdzie w 2010 r. udostępniono zwiedzającym podziemną trasę turystyczną o tematyce historycznej pod Rynkiem Głównym.

Z powodu niewielkiej dostępności lokali przy głównych ulicach handlowych poziom czynszów jest tam stosunkowo wysoki i stabilny. W Warszawie i Krakowie czynsze osiągają rekordowe wartości (75–85 euro/mkw./miesiąc), a współczynnik pustostanów mimo sporej fluktuacji najemców utrzymuje się na minimalnym poziomie.

Reklama

Galeria Jurajska