Colliers: w 2013 roku zostanie oddane 75 tys. mkw. powierzchni handlowej w Poznaniu

Wizualizacja CHR Metropolis w Poznaniu

Wizualizacja CHR Metropolis w Poznaniu

Poznań jest piątym co do wielkości rynkiem handlowym w Polsce. Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w aglomeracji poznańskiej na koniec 2012 wyniosła 520 tys. mkw. i była zlokalizowana w 15 obiektach – informuje w raporcie pt. Poznański Rynek Nieruchomości – Urząd Miasta Poznania i Colliers International.

Pierwsze centra handlowe w Poznaniu pojawiły się w drugiej połowie lat 90-tych (Panorama, Franowo, M1). Rekordowym rokiem pod względem nowej podaży był 2000, w którym na rynek dostarczono ponad 81,6 tys. mkw. powierzchni (dwa centra handlowe Tesco oraz Auchan w Tarnowie Podgórnym). W 2003 roku została otwarta śródmiejska galeria handlowa Stary Browar, która została rozbudowana w 2007 roku i obecnie najpopularniejsze centrum handlowe w mieście oferuje 47,5 tys. mkw. powierzchni najmu. Kolejnym rekordowym rokiem pod względem nowej podaży był 2005, w którym deweloperzy oddali ponad 90 tys. mkw., w dwóch  nowych obiektach (Poznań Plaza i King Cross Marcelin) oraz dzięki rozbudowie Centrum Franowo. W 2009 roku Neinver oddał do użytku Galerię Malta, drugie największe centrum handlowe w aglomeracji poznańskiej. W minionym roku podaż powierzchni w centrach handlowych w Poznaniu pozostała na niezmienionym poziomie. Obecnie jeden obiekt handlowy znajduje się w budowie: Poznań City Center. W marcu br. oddano do użytku Galerię MM.

Biorąc pod uwagę formaty handlowe, poznański rynek zdominowany jest przez tradycyjne centra handlowe (13 obiektów), w których zlokalizowane jest 85 proc. całkowitej podaży. W ramach pozostałych formatów handlowych wskazać można jedno centrum wyprzedażowe (Factory Poznań) oraz jeden park handlowy. Należą one do Inter Ikea Centrum Franowo. W centrach handlowych w Poznaniu znajduje się ok. 1 330 sklepów, z czego ponad 30 proc. stanowią najemcy z branży mody. Najbardziej rozwiniętą ofertę handlową mają Stary Browar (nieco ponad 200 sklepów), Galeria Malta (ok. 160 sklepów), King Cross Marcelin oraz Poznań Plaza (po ok. 130 sklepów).

W Poznaniu poza centrami handlowymi znajdują się również mniejsze obiekty handlowe, wolnostojące markety budowlane typu Dom i Ogród (tzw. sklepy DIY – do it yourself), takie jak Castorama, Leroy Merlin, Praktiker, OBI, Bricoman czy markety cash & carry (Makro, Selgros, Eurocash).

Wielkość nowej powierzchni handlowej ,która ma się pojawić w Poznaniu do końca 2013 r. wynosi ok. 75 tys. mkw. Znajdzie się ona w Poznań City Center i Galerii MM oraz w nowym  pasażu handlowym Centrum Franowo, którego rozbudowę planuje Inter Ikea.

Połączony z dworcem kolejowym kompleks Poznań City Center realizowany jest przez TriGranit i jego ukończenie zaplanowane jest na ostatni kwartał 2013 roku. Na powierzchni najmu ok. 58 tys. mkw. ma się znaleźć 240 sklepów. Natomiast przy skrzyżowaniu ulic Św. Marcina i Marcinkowskiego powstał wielofunkcyjny obiekt Galeria MM, który oferuje ok. 5 tys. mkw. powierzchni handlowej.

Inter Ikea planuje rozbudowę Centrum Franowo o pasaż handlowy (ok. 14 tys. mkw.). Deweloper otrzymał już pozwolenie na budowę, a ukończenie nowej części planowane jest na jesień 2013 roku.

W planach deweloperów są kolejne inwestycje handlowe z późniejszym terminem realizacji, m.in. dwa duże centra handlowe Łacina (Apsys) i Metropolis (Echo Investment), czy mniejszy projekt Półwiejska 2.

Największym z planowanych centrów handlowych jest Łacina, która ma zaoferować najemcom ponad 95 tys. mkw. powierzchni najmu. Deweloper, firma Apsys, otrzymał już pozwolenie na budowę, a planowane ukończenie inwestycji to koniec 2014 lub 2015 roku. Centrum ma powstać w pobliżu Ronda Rataje, a jego oferta ma obejmować ponad 300 sklepów.

Kolejny duży projekt handlowy planowany jest przez firmę Echo Investment. Galeria o nazwie Metropolis ma dysponować ok. 73 tys. mkw. powierzchni najmu. Obecnie inwestycja znajduje się w trakcie procesu administracyjnego i opracowania projektu budowlanego. Start budowy planowany jest na wiosnę 2014 roku, a ukończenie centrum handlowego na 2016.

Czynsze w centrach handlowych w Poznaniu za lokal ok. 100 mkw. wahają się w przedziale 40–55 euro/mkw./miesiąc, jednak w związku z wysokim poziomem planowanej podaży stawki czynszowe mogą ulec obniżeniu. Niższe stawki obowiązują w parkach handlowych, gdzie średni poziom czynszu za lokal wielkości 500–1000 mkw. wynosi 7–9 euro/mkw.

W przypadku ulic handlowych czynsze zależą od umiejscowienia i prestiżu danej ulicy, jak również od samej powierzchni najmu, jej położenia, układu, standardu, możliwości aranżacji. Najwyższe stawki czynszowe odnotowywane są na ulicach położonych w okolicy Starego Rynku, zwłaszcza na ulicy Półwiejskiej oraz Ignacego Paderewskiego. Czynsze za najlepsze lokale kształtują się w przedziale 45–60 euro/mkw./miesiąc.

Na koniec stycznia 2013 roku współczynnik powierzchni niewynajętych we wszystkich nowoczesnych obiektach handlowych w Poznaniu wyniósł ok. 2,5 proc. Stary Browar, będący najpopularniejszym centrum handlowym w Poznaniu, cieszy się największym zainteresowaniem wśród najemców i obecnie nie dysponuje wolną powierzchnią handlową.

Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce osiągnęła na koniec 2012 roku ponad 9,17 mln mkw., z czego 57 proc. zlokalizowane było w ośmiu największych aglomeracjach miejskich.

Największym rynkiem handlowym w Polsce jest rynek warszawski (ok. 1,35 mln mkw.), co wynika z potencjału demograficznego i wysokiej siły nabywczej. Poznań jest piątym co do wielkości rynkiem handlowym w Polsce. Najmniejszym rynkiem wśród głównych aglomeracji jest Szczecin (nieco powyżej 258,8 tys. mkw.).

Poznań z nasyceniem powierzchnią handlową na poziomie ok. 640 mkw. na 1 tys. mieszkańców jest pod tym względem jednym z liderów wśród głównych aglomeracji miejskich (średnia dla ośmiu największych aglomeracji wynosi ok. 533 mkw. na 1 tys. mieszkańców). Wyższy poziom nasycenia występuje jedynie na rynku wrocławskim (ok. 720 mkw. na 1 tys. mieszkańców). Z drugiej strony najmniej powierzchni handlowej na mieszkańców przypada na Górnym Śląsku (ok. 430 mkw. na 1 tys. mieszkańców).

Współczynnik wolnych powierzchni w Poznaniu wynosi obecnie około 2,5 proc. Jest to wartość porównywalna do poziomu pustostanów na większości głównych rynków handlowych w Polsce i wskazująca na względną równowagę między popytem i podażą

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016