Planowany rozój sieci Abra

W pierwszym kwartale 2013 roku do użytku oddano ponad 54 tys. mkw. nowej powierzchni najmu w trzech centrach handlowych. Był to jedynie przedsmak tego, co czeka rynek w tym roku.

Z danych Jones Lang LaSalle wynika bowiem, że w 2013 ukończone zostanie ponad 644 tys. mkw. powierzchni handlowej – najwięcej od 2009 roku

Eksperci Jones Lang LaSalle podsumowali sytuację na polskim rynku nieruchomości handlowych na koniec I kw. 2013 r. oraz zaprezentowali trendy i prognozy rozwoju na nadchodzące miesiące.

W pierwszym kwartale tego roku oddano do użytku CH Europa Centralna w Gliwicach (27 tys. mkw. w ramach centrum handlowego wraz z 40 tys. mkw. w parku handlowym), Galerię Veneda w Łomży (16,2 tys. mkw.) oraz Galerię MM w Poznaniu (10, 8 tys. mkw.).

Z raportu Jones Lang LaSalle – Rynek handlowy w Polsce – I kw. 2013 – wynika,  że rok 2013 będzie jednym z najlepszych pod względem wielkości dostarczonej podaży w historii polskiego rynku handlowego.

Obecnie całkowita nowoczesna powierzchnia handlowa w Polsce sięga około 11,1 mln mkw., z czego 8 mln mkw. przypada na centra handlowe.

Pod koniec I kw. w budowie znajdowało się ponad 723 tys. mkw. powierzchni, z czego zdecydowana większość zostanie oddana w tym roku. Co ciekawe, dotychczas słabiej zagospodarowane rynki Polski Wschodniej obecnie nadrabiają zaległości. Ponad 21 proc. powierzchni planowanej na 2013 r. powstaje w dwóch województwach: lubelskim i podlaskim. Z kolei, po niewielkim spowolnieniu w dwóch poprzednich latach, nowe obiekty otworzone zostaną  w największych miastach Polski, na które przypada ok. 40 proc. powstającej obecnie powierzchni.

– Warto zwrócić uwagę na kilka kierunków rozwoju polskiego rynku centrów handlowych. Już teraz obserwujemy zwiększone zainteresowanie inwestorów dworcami kolejowymi w największych miastach. Dobra lokalizacja, interesująca architektura oraz wielka liczba podróżnych  -czyli dostęp do potencjalnych klientów – sprawia, że obiekty takie są chętnie rewitalizowane i wzbogacane o dodatkowe funkcje handlowe. Wyraźne przyspieszenie widoczne jest także na rynku centrów wyprzedażowych. Po niedawnym otwarciu przez firmę Neinver  Factory Annopol w Warszawie, całkowita podaż powierzchni handlowej w tym segmencie wzrosła do 163 tys. mkw. w 10 outletach. Co  więcej, zapowiedziano już budowę kolejnych tego typu obiektów, tym razem w Białymstoku i Lublinie, co wpisuje się w trend ekspansji handlu we wschodniej części kraju. Również niektóre ulice handlowe budują swoją pozycję jako atrakcyjne destynacje dla najemców. Rynek ten nie jest tak silnie rozwinięty jak w innych krajach Europy, jednak dostrzegamy rosnące zainteresowanie lokalami użytkowymi ze strony niektórych marek luksusowych. Dobrym przykładem jest Louis Vuitton, który swój pierwszy sklep w Polsce otworzy wkrótce w domu mody vitkAc w Warszawie. Z kolei marki z popularnego segmentu, jak np. H&M, na ulicach handlowych urządzają swoje tzw. flagowe sklepy – komentuje Marta Augustyn, dyrektor w Dziale Najmu Powierzchni Handlowych, Jones Lang LaSalle.

Pełna wersja raportuRynek handlowy w Polsce – I kw. 2013