Restauracja Sphinx

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdza czy polityka cenowa w restauracjach franczyzowych sieci Sphinx nie narusza zasad konkurencji.

Obecnie UOKiK prowadzi 22 postępowania w sprawie niedozwolonych porozumień przedsiębiorców. Większość z nich dotyczy ustaleń cen odsprzedaży zawieranych pomiędzy przedsiębiorcami działającymi na różnych szczeblach obrotu (np. importerem a sprzedawcami detalicznymi). Niekorzystne skutki takich działań mogą być odczuwalne dla konsumentów, którzy mają ograniczone szanse tańszego zakupu towarów objętych zmową.

Jedno z postepowań dotyczy spółki Sfinks Polska, zarządzającej siecią restauracji Sphinx. Pod tą marką działają m.in. restauracje franczyzowe, prowadzone przez niezależnych przedsiębiorców, którzy działają na własny rachunek i ryzyko. Z informacji i dokumentów posiadanych przez urząd wynika, że ceny oraz promocje stosowane przez franczyzobiorców ustalane są odgórnie przez spółkę Sfinks Polska. Tymczasem prawo antymonopolowe zakazuje ustalania sztywnych cen sprzedaży przez przedsiębiorców działających w ramach danego systemu dystrybucji, także franczyzowego. Przedsiębiorcy powinni mieć swobodę w kształtowaniu własnej polityki cenowej. Przeciwko spółce Sfinks Polska zostało wszczęte postępowanie, które sprawdzi czy doszło do zawarcia niedozwolonego porozumienia.

Kolejne postępowanie dotyczy spółki Ski Team, która jest m.in. wyłącznym dystrybutorem rowerów oraz akcesoriów marki Cube. Z informacji zgromadzonych w postępowaniu wyjaśniającym, m.in. podczas kontroli z przeszukaniem, wynika że spółka mogła narzucać swoim partnerom handlowym minimalne ceny sprzedaży produktów Cube, a także wyciągała konsekwencje wobec sprzedawców, którzy stosowali stawki niższe niż ustalone – mogło to oznaczać nawet rozwiązanie umowy.

Za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję grozi kara finansowa w maksymalnej wysokości do 10 proc. przychodu osiągniętego w roku poprzedzającym wydanie decyzji.