PSNPH: polski konsument coraz bardziej oszczędny

Zakupy

Zakupy

Spowolnienie gospodarcze wymusiło na polskich konsumentach oszczędne i przemyślane zakupy. Niespotykaną do tej pory popularnością cieszą się outlety, zakupy w internecie, dyskonty oraz tańsze produkty spożywcze pod marką własną – wynika z obserwacji PSNPH.

– Obserwuję wyraźną modyfikację zachowań konsumenckich spowodowaną zmianami na rynku – mówi Anna Klinowska, prezes Polskiego Stowarzyszenia Najemców Powierzchni Handlowych. – Polacy chcąc jak najwięcej zaoszczędzić, nauczyli się cierpliwości – nie zniechęca ich czekanie  na wyprzedaże, czy dojazd do outletu zlokalizowanego w sąsiedniej miejscowości. Kupujemy świadomie, rozumiemy czym jest dobry produkt i nie wstydzimy się oszczędzać – dodaje Klinowska.

Obserwacje te potwierdza, w opinii PSNPH, wzrost popularności sklepów dyskontowych.

– Gdy Polacy odczuli kryzys i zaczęli oszczędzać, wielu deweloperów i handlowców zaczęło zastanawiać się jak dopasować swoją ofertę do potrzeb konsumentów.  W tym samym czasie, sieci dyskontów zarówno spożywczych, jak i odzieżowych zaczęły  swoją ekspansję słusznie przewidując, że oszczędność Polaków przyczyni się do sukcesu tańszych marek własnych oraz formatów typu dyskont czy outlet – mówi Ewa Ściubidło, Associate Director w firmie BOIG.

Jak podaje PSNPH, w ubiegłym roku popularne wśród dyskontów i hipermarketów marki własne zwiększyły swój udział w rynku o 17 procent. Decyzję o wprowadzeniu serii tańszych odpowiedników markowych produktów coraz częściej podejmują także delikatesy, chcąc zatrzymać przy sobie klientów.

– Zdecydowaliśmy się na wprowadzenie serii Food & Joy, ponieważ tego oczekiwali klienci. Dobra relacja ceny do jakości, która była głównym założeniem przy tworzeniu linii jest także główną zaletą marki i priorytetem osób młodych, dla których liczy się jednak także design, styl, kolorystyka opakowania, czy wygląd samego sklepu- mówi Aleksandra Budzińska, PR Manager, Alma Market. –  Klienci interesują się  markami własnymi nie tylko dlatego, że proponują one tańsze produkty. Jeżeli za niższą ceną idzie niska jakość zniechęcają się do nich. Naszym priorytetem jest równowaga w relacji ceny do jakości  – dodaje A. Budzińska.

Tendencję Polaków  do poszukiwania okazji cenowych potwierdzają także najemcy posiadający swoje salony w outletach.

– Obecnie firma Solar posiada w Polsce 11 salonów typu outlet i wszystkie są chętnie odwiedzane przez naszych klientów. W sklepach tych oferujemy nasz firmowy asortyment, czyli elegancką odzież damską w miejskiej stylistyce z poprzednich kolekcji przecenioną nawet o 60 proc. Stale niskie ceny i bogaty wybór sprawiają, że sklepy te cieszą się bardzo dużą popularnością – mówi  Tomasz Sudoł, dyrektor sieci sprzedaży, Solar Company SA.

Polskim konsumentom, którzy chcą oszczędzać, sprzyja także coraz bardziej popularny e-handel.

Z roku na rok powstaje w Polsce coraz więcej sklepów internetowych, a chętnych do korzystania z tej opcji nie brakuje. Według szacunków portalu Ceneo, w Polsce mamy już ponad 19 mln internautów, z których ponad 90 proc. robi zakupy w internecie.

– Zakupy przez internet to odpowiedź na potrzeby klientów, którzy oczekują tanich i zawsze dostępnych produktów markowych. Coraz częściej jednak klienci zaczynają traktować tradycyjne sklepy w galeriach handlowych jako przymierzalnie, w których można sprawdzić rozmiar, fason produktu oraz  zasięgnąć porady sprzedawcy po to, by kupić wybrany model ubrania przez Internet – mówi Zofia Morbiato, prezes Polskiego Stowarzyszenia Najemców  Powierzchni Handlowych.

Obecnie, w opinii PSNPH, konkurencja na rynku realnym i internetowym jest tak duża, że klient chcąc oszczędzić może przebierać w propozycjach różnych firm, a w wyborze najtańszej oferty pomagają porównywarki cenowe, rankingi najpopularniejszych produktów i opinie innych kupujących.

– Kilkanaście lat temu, oszczędzanie równoznaczne było z rezygnacją z zakupów. Dziś rynek dostosował się do zwyczajów zakupowych Polaków i oferuje nam możliwość zmniejszenia wydatków bez konieczności  odmawiania sobie przyjemności – podsumowuje Anna Klinowska.

Polskie Stowarzyszenia Najemców Powierzchni Handlowych jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem powołanym dla zacieśnienia współpracy między najemcami powierzchni handlowych. Jego głównym celem jest ochrona interesów i praw najemców, propagowanie dobrych praktyk handlowych oraz działanie na rzecz zapewnienia równych praw i obowiązków zarówno najemcom, jak i wynajmującym powierzchnie w centralach handlowych. Członkami stowarzyszenia są marki m.in. Komfort, Venezia, Unisono, Timberland, Sizeer, Gatta, Wojas, Bartek, Flo, Almi Decor, Vision Express, Komputronik, Drogeria Natura, 50 style.

Tagi:

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016