Zakupy online
Zakupy online

Z najnowszego raportu firmy Gemius i e-Commerce Polska wynika, że dla internautów najważniejszym atrybutem zakupów w sieci jest oszczędność pieniędzy. W drugiej kolejności wymaga się od sprzedawców online zapewnienia wysokiej jakości produktów oraz oszczędności czasu.

Według badań kobiety częściej niż mężczyźni z entuzjazmem podchodzą do zakupów (mężczyźni podchodzą do nich mniej emocjonalnie). Co ciekawe, wraz ze wzrostem wykształcenia czerpanie przyjemności z robienia zakupów staje się rzadsze.

Wśród badanych internautów blisko 72 proc. deklaruje, że miało kiedykolwiek okazję zrobić zakupy online. Korzystanie z aukcji deklaruje 76 proc. kupujących w sieci, a kupowanie w sklepach internetowych – 81 proc. tej grupy.

E-zakupy nadal nie są dla polskich internautów zakupami powszednimi. Większość kupujących przez sieć (60 proc.) robi to jedynie kilka razy w roku lub rzadziej. Do  bardzo intensywnych zakupów w sieci (minimum kilka razy w miesiącu lub częściej) przyznaje się 20 proc. kupujących online. Co piąty badany internauta kupujący online deklaruje, że w przyszłości zamierza zwiększyć częstotliwość dokonywania zakupów przez internet. Większość (61 proc.) uważa jednak, że częstotliwość ta nie zmieni się.

W oczach badanych internautów e-zakupy są uważane za wygodne, zajmujące mniej czasu, nieskomplikowane oraz tańsze niż kupowanie w sklepie tradycyjnym. Najmniej internautów jest przekonanych do bezpieczeństwa dokonywania zakupów w ten sposób – 42 proc. uważa, że mogą one być ryzykowne. Odsetek ten spadł w porównaniu do poprzedniego roku o 6 punktów procentowych. Dobra opinia o dokonywaniu zakupów przez internet skłania do rekomendowania tej formy kupowania znajomym – zdecydowana większość internautów byłaby skłonna ją im polecić.

Wśród czynników zachęcających do większych zakupów online, respondenci wymieniali przede wszystkim te, związane z kwestiami pieniężnymi: z jednej strony wymieniali niższe ceny oraz koszty dostarczenia towaru, a z drugiej – swoje większe możliwości finansowe. Innymi ważnymi czynnikami motywującym do robienia zakupów w sieci są: brak czasu, wygoda, możliwość złożenia zamówienia o każdej porze, oraz dostawa zakupionych produktów bezpośrednio do domu.

Programy lojalnościowe mają wyraźny wpływ tylko dla 1/4 badanych, dla 1/3 są one praktycznie bez znaczenia. Ulubionymi działaniami marketingowymi sklepów internetowych są stałe promocje i wyprzedaże, specjalne ceny na zakup zestawu oraz promocje typu „2 zakupy + 1 gratis”.

Odsetek osób deklarujących dokonywanie zakupów przy pomocy urządzenia mobilnego (telefonu, smartfona, tabletu) nie zmienił się w stosunku do poprzedniego roku (16 proc. kupujących przez internet). Wśród tych osób, większość uznaje takie zakupy za łatwe.

Gemius to firma badawcza, która specjalizuje się w badaniach rynku internetowego. Dostarcza danych o ruchu na witrynach internetowych oraz profilu ich użytkowników, o skuteczności realizowanych w sieci kampanii reklamowych i zachowaniach internautów odtwarzających materiały multimedialne. Badania są realizowane zgodnie z zasadami międzynarodowego kodeksu ICC/ESOMAR.