Anna Thomson
Anna Thomson

– W ostatnich kilku latach rynek agencji komercjalizujących obiekty handlowe bardzo się zmienił. Dziś są one bardziej elastyczne, dopasowują ofertę do potrzeb klienta – mówi w rozmowie z portalem Retailnet Anna Thomas, dyrektor Galerii Handlowej Madison w Gdańsku.

Zdaniem Anny Thomas, znacznie łatwiej niż dekadę temu jest znaleźć firmę, która z zaangażowaniem podejmie się komercjalizacji lub rekomercjalizacji nawet niewielkiego obiektu handlowego.

– Od 2005 roku, kiedy Madison został kupiony przez inwestorów irlandzkich, centrum nie korzystało z pomocy agencji zewnętrznej, bo zapotrzebowanie na powierzchnię handlową przewyższało podaż. Tak wyglądał cały rynek, na fali wzrostu gospodarczego i pozytywnych nastrojów konsumentów, firmy odzieżowe rozwijały się bardzo dynamicznie i sklepy wszystkich popularnych sieci  błyskawicznie pojawiały się w nowoczesnych, dobrze zlokalizowanych obiektach handlowych – takich jak nasz. Naszym problemem był brak wolnej powierzchni a nie najemców.

– Obecnie, kiedy najemcy ostrożniej podejmują decyzje o otwarciu kolejnego salonu, a liczna ofert przewyższa ich możliwości rozwojowe, współpraca z profesjonalną, doświadczoną agencją bardzo przydaje się i najemcom, i deweloperom. Doświadczony i profesjonalny agent, który ma precyzyjną wiedzę o rynku, planach rozwojowych i kondycji finansowej poszczególnych najemców powinien umieć określić poziom czynszów i dobór marek oraz już na wstępie skorygować wyobrażenia o danym przedsięwzięciu, tak dewelopera, jak i sieci. Niejednokrotnie agencja, która ma o wiele głębszą wiedzę o rynku, zarówno od dewelopera, jak i sieci handlowej, staje się profesjonalnym doradcą biznesowym, którego pomoc znacząco wpływa na sukces projektu – podsumowuje Anna Thomas.