Jones Lang LaSalle: 40,5 tys. mkw. nowej powierzchni w Warszawie

Warszawa

Warszawa

Na rynku nowoczesnego handlu w aglomeracji warszawskiej przeważa segment centrów handlowych oferujących ponad 1 mln mkw. powierzchni najmu w 34 obiektach. To największe zasoby w kraju, jednak w stolicy nadal jest niedobór nowoczesnej podaży, czego odzwierciedleniem jest niski wskaźnik pustostanów (ok. 2 proc.), silny popyt najemców na powierzchnię wysokiej jakości i jeden z najniższych wskaźników powierzchni handlowej na 1 tys., mieszkańców (428 mkw.) wśród ośmiu głównych aglomeracji – informuje Jones Lang LaSalle w raporcie : Warszawski rynek nieruchomości po I kwartale 2013 roku.

Powyższe czynniki, wraz z dobrą koniunkturą i rosnącym poziomem zamożności mieszkańców aglomeracji warszawskiej, tworzą pole dla dalszego rozwoju.

– Należy zauważyć, że Warszawa wciąż rejestruje jeden z najniższych wśród głównych polskich aglomeracji wskaźnik nasycenia nowoczesną powierzchnią handlową. Największy potencjał pod budowę nowych obiektów handlowych widzimy w szybko rozwijających się dzielnicach mieszkaniowych, w których brakuje nowoczesnej infrastruktury handlowej. Dobrym przykładem jest Wilanów i Białołęka, gdzie w planach są dwa duże projekty GTC. Ponadto, widzimy zapotrzebowanie na mniejsze obiekty handlowe, tzw.centra convenience, w których można zrobić szybkie zakupy po drodze z pracy – powiedziała Agnieszka Tarajko – Bąk, starszy analityk rynku powierzchni handlowych – Jones Lang LaSalle.

Factory Annopol (19,7 tys. mkw.) otwarte w I kwartale 2013 roku przez Neinver Polska w północnej dzielnicy miasta – Białołęce, to trzecie centrum wyprzedażowe w aglomeracji warszawskiej. Obecnie sektor ten obejmuje 50 tys. mkw. powierzchni najmu.

Aktualnie w trakcie budowy są tylko dwa nieduże centra handlowe oraz trwają rozbudowy dwóch istniejących obiektów. Do końca 2013 roku przybędzie niespełna 40,5 tys. mkw. powierzchni najmu. Prognozy na 2014 rok są jeszcze gorsze, gdyż zrealizowany zostać może tylko jeden projekt – Sky Fashion (17 tys. mkw.) przy ul. Mineralnej, w sąsiedztwie Centrum Krakowska.

Natomiast kilka dużych centrów handlowych będzie budowanych w roku 2016 i latach następnych. Główne projekty to Galeria Wilanów (77 tys. mkw.), Galeria Białołęka (60 tys. mkw.), Galeria Nova (rozbudowa Auchan Piaseczno o 43 tys. mkw.), rozbudowa Atrium Promenada (20 tys. mkw.) oraz rozbudowa Tesco Kabaty (30,5 tys. mkw.).

Centra handlowe w stolicy osiągają bardzo dobre wyniki zwłaszcza obiekty wiodące jak Złote Tarasy, Arkadia i Galeria Mokotów, które nadal są pierwszą opcją wyboru dla wielu najemców. Najbardziej znaczące marki, które pojawiły się w ciągu ostatnich sześciu miesięcy to m.in. Hollister i Michael Kors w Galerii Mokotów, Guess i Simone Perele w Złotych Tarasach, Camper w Arkadii, Sinsay – nowa marka z grupy LPP – w Atrium Reduta, amerykańska marka kosmetyczna NYX w Blue City. Francuska sieć z ofertą mody damskiej – Gerard Darel – rozpoczęła swoja działalność w Polsce od Galerii Mokotów.

Od I kwartału 2012 roku nastąpił 5 proc. wzrost stawek czynszowych za lokale kategorii prime – butiki ok. 100 mkw. z ofertą moda i dodatki ulokowane w najlepszych centrach handlowych. Obecnie stawki te wynoszą od 80 do 95 euro za metr kwadratowy miesięcznie. Spodziewamy się, że w rezultacie nadchodzących procesów rekomercjalizacji wiodących obiektów, stawki te mogą wzrosnąć w ciągu 2014 roku do poziomu 100 euro za mkw. miesięcznie.

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016