Cushman & Wakefield: w 2013 powstanie 215 nowych centrów handlowych w Europie

Centrum handlowe

Centrum handlowe

Według najnowszego raportu opublikowanego przez międzynarodową firmę doradczą Cushman & Wakefield podaż nowej powierzchni w centrach handlowych w Europie w 2013 roku może wynieść 7 mln mkw. – najwięcej od 2009 roku, gdy na rynek trafiło 7,8 mln mkw.

W bieżącym roku 70 proc. nowej podaży powierzchni (4,9 mln mkw.) przypadnie na centra handlowe w Europie Środkowo-Wschodniej.

W 2013 r. powstanie 215 nowych centrów handlowych w Europie, w tym 147 w Europie Środkowo-Wschodniej. Ponadto na bieżący rok planowana jest rozbudowa kolejnych 109 obiektów, z czego 77 w Europie Zachodniej. Natomiast w 2014 r. nowa podaż powierzchni w centrach handlowych może wynieść 3,7 mln mkw., czyli tylko nieznacznie przekroczy połowę tegorocznej prognozowanej podaży.

– Obecnie w Polsce powstaje kilka znaczących pod względem wielkości i lokalizacji centrów handlowych, głównie w największych aglomeracjach. Polska zajmuje wysokie piąte miejsce w rankingu rynków oczekujących największego wzrostu nowej podaży w latach 2013-2014. Przybędzie w tym okresie ok. 1 milion mkw. nowej powierzchni w centrach handlowych. W drugiej połowie bieżącego roku planowane jest otwarcie między innymi dwóch ważnych obiektów stanowiących element głównych węzłów komunikacyjnych w centrach miast – Galerii Katowickiej oraz Poznań City Center. W Polsce, podobnie jak w całej Europie, obserwujemy jednak również opóźnienia w oddaniu obiektów do użytku z uwagi na przedłużające się procesy komercjalizacji. Przesuwają się również daty rozpoczęcia nowych dużych inwestycji handlowych. Wszystko to sprawia, że oczekiwana kumulacja podaży w Polsce w 2013 r. może rozłożyć się na kilka kolejnych lat, z korzyścią dla stabilności rynku – komentuje Katarzyna Michnikowska, starszy konsultant z Działu Wycen i Doradztwa polskiego oddziału Cushman & Wakefield.

Z raportu wynika także, że Rosja wkrótce zostanie drugim największym rynkiem centrów handlowych w Europie, wyprzedzając pod tym względem Wielką Brytanię. W latach 2013-2014 powstanie w Rosji 2,4 mln mkw. nowej powierzchni, co stanowi 22 proc. łącznej podaży przygotowywanej w Europie.

Wielka Brytania spadnie na trzecie miejsce wskutek szybkiego rozwoju rynku rosyjskiego  w najbliższych 12-18 miesiącach.

Z kolei do końca 2014 r. zasoby powierzchni w centrach handlowych w Turcji mogą wzrosnąć o 1,55 mln mkw., czyli o 23 proc.

Więcej w pełnej wersji raportu Marketbeat Shopping Center May 2013

Reklama

Galeria Jurajska