H&M, Reserved i Rossmann najpopularniejsze wśród Polaków

Rossmann

Rossmann

Zakupy spożywcze Polacy najchętniej robią w Biedronce i Lidlu. Kosmetyki kupują najczęściej w Rossmanie, a odzież w H&M oraz Reserved – to wyniki 13. edycji badania European Trusted Brands 2013 przeprowadzonego przez Reader’s Digest.

− O wyborze miejsca zakupów decyduje, nie tylko zresztą w Polsce, odległość sklepu od miejsca zamieszkania, ceny i – dla większości rodaków – także łatwość dojazdu i zaparkowania. Nic dziwnego zatem, że w przypadku zakupów spożywczych wygrywa bezapelacyjnie najgęstsza sieć z codziennie niskimi cenami oraz dużą liczbą miejsc parkingowych. Te same kryteria wyróżniają, w przypadku zakupów drogeryjnych, sieć Rossmann, a w przypadku odzieży – H&M i Reserved. Brak wyraźnego lidera na rynku aptek wynika z braku dominujących sieci aptecznych i bardzo wyrównanych cen. – komentuje wyniki prof. Janusz Czapiński, psycholog społeczny.

W opinii Polaków najbardziej godną zaufania marką w kategorii sklep spożywczy jest Biedronka. Markę tę wybrało 34 proc. respondentów biorących udział w badaniu. Nieco rzadziej wskazywane były marki Lidl (10 proc.) oraz Tesco (7 proc.). Sieć Lidl, Polacy cenią w szczególności za stosunek wartości do ceny oraz zrozumienie potrzeb klienta. Jak wynika z badania,  najwyższe noty za silny wizerunek  otrzymała marka Biedronka.

W kategorii Drogeria wyróżniono markę Rossmann, która zdobyła 66 proc. głosów, dystansując drugą najczęściej wymienianą markę – Natura (11 proc.), a także markę Sephora (4 proc.). Marka Rossmann została bardzo wysoko oceniona za jakość, wizerunek oraz zrozumienie potrzeb klienta. Oba wyróżnienia marka Rossmann zdobyła także w 2012 roku.

Respondenci zostali również poproszeni o wybranie marki najbardziej godnej zaufania w kategorii Apteka. 18 proc. Polaków wskazało markę Dbam o Zdrowie. Marka Dbam o Zdrowie otrzymała bardzo wysokie oceny za jakość oraz zrozumienie potrzeb klienta.

Najwyższą notę w kategorii sklep z odzieżą otrzymała marka H&M, którą wybrało 16 proc. respondentów. Marka ta powtórzyła w ten sposób sukces z ubiegłego roku. Polacy zadeklarowali, że ufają także marce Reserved (7 proc.) oraz C&A (5 proc.).

European Trusted Brands to badanie konsumenckie przeprowadzane w Europie. Jego organizatorem jest miesięcznik Reader’s Digest. Oprócz tematyki marketingowej coroczne badanie European Trusted Brands porusza również tematy społeczne. Pozwala na poznanie dominujących nastrojów mieszkańców Europy, postaw i wartości, które kształtują nasze opinie i decyzje, a także zaufanie do różnych aspektów życia. Badanie European Trusted Brands przeprowadzono po raz pierwszy w 2001 roku. Tegoroczna trzynasta już edycja badania została przeprowadzona w 12 krajach europejskich. Kraje, które zostały objęte tegorocznym badaniem to: Belgia, Czechy, Finlandia, Francja, Holandia, Niemcy, Polska, Portugalia, Rosja, Rumunia, Słowenia i Szwajcaria. Wzięło w nim udział 18 314 respondentów.

W Polsce badanie przeprowadzono metodą on-line. Analizie poddano 1049 ankiet.

Reklama

Galeria Jurajska