Aglomeracja krakowska, trzecia pod względem wielkości w kraju (ponad 1 mln ludności), jest stosunkowo dobrze zaopatrzona w nowoczesną powierzchnię różnych formatów handlowych – wynika z analizy firmy Jones Lang LaSalle. Duży napływ turystów kształtuje sytuację ulic handlowych w Krakowie, a stabilny rozwój rynku centrów handlowych – nowe projekty w planach.

Na całkowitą podaż wynoszącą 612,6 tys. mkw. przypada: 11 centrów handlowych i handlowo-rozrywkowych (437,3 tys. mkw.), 2 parki handlowe (33 tys. mkw.), 1 centrum wyprzedażowe (22 tys. mkw.) oraz kilkanaście wielkopowierzchniowych magazynów handlowych (120,3 tys. mkw.).

Według Jones Lang LaSalle dominującym formatem w aglomeracji krakowskiej są centra handlowe, stanowiące 71 proc. całkowitej podaży. Obecnie, trzy centra handlowe uznawane są za wiodące – Galeria Krakowska (w dużej mierze dzięki swojej znakomitej lokalizacji przy Dworcu Głównym), Galeria Kazimierz (z bogatą ofertą rozrywkową) oraz Bonarka City Center (największe centrum handlowe w regionie i czwarte w kraju).

Z analizy specjalistów wynika że pod względem nasycenia powierzchnią centrów handlowych, Kraków z wynikiem 430 mkw. na 1 tys. mieszkańców, zajmuje obecnie 6. miejsce wśród ośmiu głównych aglomeracji, wyprzedzając Szczecin i aglomerację katowicką. Aktywność budowlana ogranicza się do jednego centrum handlowego, tj. Auchan Bronowice. Projekt o powierzchni najmu 60 tys. mkw. powstaje w pobliżu sklepów Ikea i Castorama. Razem stworzą w północno-zachodniej części miasta rozległy obszar handlowy o dużej sile przyciągania. Otwarcie zapowiadane jest na IV kw. 2013 r. Z kolei w północno-wschodnim obszarze miasta Mayland planuje otwarcie centrum Serenada (42 tys. mkw.) w 2015 r.

Na koniec 2012 r. wskaźnik pustostanów w centrach handlowych w Krakowie był na poziomie 3,3 proc. i nieco wzrósł w stosunku do wyniku sprzed roku (3 proc.).

Według Jones Lang LaSalle stawki za najlepsze lokale nie uległy zmianie w ciągu ostatniego roku. Miesięczny czynsz za ok. 100-metrowy sklep z branży moda i akcesoria w wiodącym centrum handlowym, to koszt rzędu 42 – 47 euro za metr kwadratowy.