Małopolska wciąż atrakcyjna dla inwestorów

Kraków

Kraków

Pod względem nasycenia powierzchnią centrów handlowych Kraków z wynikiem 430 mkw. na 1 tys. mieszkańców, zajmuje obecnie 6 miejsce wśród ośmiu głównych aglomeracji, wyprzedzając Szczecin i aglomerację katowicką.

Do największych i najlepiej prosperujących obiektów handlowych województwa małopolskiego możemy zaliczyć krakowskie centra handlowe: Galeria Krakowska, Galeria Kazimierz, Bonarka City Center, Centrum Handlowe Zakopianka, Solvay Park. W aglomeracji krakowskiej działa także jedno centrum wyprzedażowe należące do spółki Neinver będące połączeniem parku handlowego Futura Park i Factory Kraków. Potencjał regionu dostrzegła także spółka Dekada Realty budująca centra handlowe typu convenience. Do tej pory firma oddała do użytku w regionie 2 obiekty – Dekadę w Krakowie i Myślenicach.

Aglomeracja Krakowa, jest trzecią pod względem wielkości w kraju (ponad 1 mln ludności). Jest stosunkowo dobrze zaopatrzona w nowoczesną powierzchnię różnych formatów handlowych. Jak wskazują analitycy Jones Lang LaSalle, na całkowitą podaż wynoszącą 612, 6 tys. mkw. przypada: 11 centrów handlowych i handlowo-rozrywkowych (437,3 tys. mkw.), 2 parki handlowe (33 tys. mkw.) oraz 1 centrum wyprzedażowe (22 tys. mkw.).

Dominującym formatem w aglomeracji krakowskiej są centra handlowe, stanowiące 71 proc. całkowitej podaży. Za wiodące uznawane są obecnie, trzy centra handlowe – Galeria Krakowska (w dużej mierze dzięki swojej lokalizacji przy Dworcu Głównym), Galeria Kazimierz (z szeroką ofertą rozrywkową) oraz Bonarka City Center (największe centrum handlowe w regionie i czwarte w kraju).

Miesięczny czynsz za ok. 100-metrowy sklep z branży moda i akcesoria w wiodącym krakowskim centrum handlowym, to koszt rzędu 42 – 47 euro za metr kwadratowy.

Obecnie w trakcie budowy jest Galeria Bronowice budowana przez Immochan. Projekt o powierzchni najmu 60 tys. mkw. powstaje w podkrakowskich Bronowicach, w pobliżu sklepów Ikea i Castorama. Razem stworzą w północno-zachodniej części miasta wielki obszar handlowy o dużej sile przyciągania. Otwarcie zapowiadane jest na IV kw. 2013 r. Obiekt będzie prezentowany podczas jesiennej edycji Shopping Center Forum.

W aglomeracji krakowskiej planowane jest także Centrum Handlowe Serenada. Inwestor – spółka Mayland zamierza wybudować obiekt handlowy o powierzchni ok. 42 tys. mkw. w północno-wschodniej dzielnicy miasta. Planowane otwarcie to 2015 r. Serenada ma powstać w sąsiedztwie istniejącego CH Krokus.

Zapowiedź budowy obiektu handlowego zgłosiła także spółka Echo Investment. Firma zaprezentowała projekt Nowej Cracovii na terenie dawnego Hotelu Cracovia. Plany inwestora zakładają budowę śródmiejskiego domu handlowego o powierzchni 28 tys. mkw. Pod obiektem powstanie  wielopoziomowy parking podziemny dla 760 samochodów. Powstanie Nowej Cracovii będzie możliwe jednak tylko wtedy, gdy rejon ten zostanie objęty Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego.

Poza Krakowem w regionie małopolskim w najbliższym czasie planowana jest przez spółkę Adept Invetsment budowa obiektu handlowego Kasztelania City Centre w Chrzanowie. W tym roku do użytku ma zostać oddana Galeria Trzy Korony w Nowym Sączu, której inwestorem jest spółka CD Locum. O rozbudowie obiektów myśli z kolei Gemini Holdings, który chce powiększyć Gemini Park Tarnów o ok. 20 tys. mkw. powierzchni handlowej oraz TK Development, planujący rozbudowę Galerii Sandecja w Nowym Sączu.

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016