Wstępna wizualizacja Poznań City Center
Wstępna wizualizacja Poznań City Center, TriGranit

Największym rynkiem handlowym w województwie wielkopolskim i piątym w Polsce jest Poznań. Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w aglomeracji poznańskiej na koniec 2012 roku wyniosła 520 tys. mkw. Pod względem nasycenia powierzchnią handlową Poznań z poziomem 638 mkw. na 1 tys. mieszkańców plasuje się na drugiej pozycji po Wrocławiu wśród głównych aglomeracji miejskich.

Poznań w tym roku zyska blisko 77 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej. Wśród zaplanowanych obiektów znajdują się połączony z dworcem kolejowym kompleks Poznań City Center o powierzchni handlowej 58 tys. mkw. oraz powiększony o pasaż handlowy Park Handlowy Franowo (14 tys. mkw.). Ponadto w marcu ruszyła Galeria MM, która oferuje ok. 5 tys. mkw. powierzchni handlowej.

W kolejnych latach planowane są przez developerów dwa duże centra handlowe w Poznaniu. W 2015 roku spółka Apsys odda do użytku CH Łacina o powierzchni najmu liczącej 99 tys. mkw. Natomiast Echo Investment zamierza wybudować CHR Metropolis, które zaoferuje najemcom ponad 73 tys. mkw. powierzchni. Oprócz tych inwestycji w Poznaniu powstanie Galeria Dębiec oraz mniejszy projekt Półwiejska 2.

Na rynku poznańskim pod względem formatów handlowych dominują tradycyjne centra handlowe jak: śródmiejska galeria handlowa Stary Browar, Galeria Malta, Poznań Plaza i King Cross Marcelin., a także centra handlowe Tesco oraz Auchan w Tarnowie Podgórnym. W ramach innych formatów można wskazać centrum wyprzedażowe Factory Poznań oraz Park Handlowy Franowo należący do Inter Ikea Centre Group Poland.

Poza centrami handlowymi w Poznaniu znajdują się również mniejsze obiekty handlowe, wolnostojące markety budowlane typu Dom i Ogród (tzw. sklepy DIY – do it yourself), jak Castorama, Leroy Merlin, Praktiker, OBI, Bricoman, a także markety cash & carry (Makro, Selgros, Eurocash).

Obecnie współczynnik wolnych powierzchni handlowych w Poznaniu wynosi ponad 2,5 proc. i jest porównywalny do poziomu pustostanów na większości głównych rynków handlowych w Polsce. Najpopularniejszym centrum handlowym w Poznaniu jest Stary Browar, który nie dysponuje wolną powierzchnią handlową. Czynsze w poznańskich centrach handlowych za lokal 100 – 150 mkw. kształtują się na poziomie 43 euro/mkw./miesiąc.

Oprócz Poznania deweloperzy planują inwestycje w innych wielkopolskich miastach. W Kaliszu spółka Echo Investment wybuduje czterokondygnacyjne centrum handlowo-rozrywkowe Galeria Amber. Obiekt powstaje w centrum Kalisza, w sąsiedztwie głównych dworców PKP i PKS, u zbiegu ul. Górnośląskiej i Trasy Bursztynowej. Powierzchnia przeznaczona pod wynajem to 33,5 tys. mkw. Ponadto w Kaliszu planowana jest Galeria Calisia, której inwestorem jest Antan Development. Galeria będzie miała około 20 tys. mkw. powierzchni handlowej. Powstanie na działce wielkości 2,2 ha.

Jednak Wielkopolska to nie tylko Poznań i Kalisz. Należy pamiętać również o mniejszych miastach, gdzie deweloperzy planują lub realizują kolejne inwestycje. W Lesznie powstanie Galeria Goplana o powierzchni najmu wynoszącej 28 tys. mkw., w Pile firma Rank Progress realizuje projekt Galeria Piła o powierzchni całkowitej 34,5 tys. mkw. Natomiast w Starym Mieście koło Konina od maja 2013 roku trwają pierwsze prace związane z rozbudową Centrum Handlowego Ferio. Obiekt powiększy się o dodatkowe 2,5 tys. mkw.

Nasycenie powierzchnią handlową w Kaliszu wynosi ponad 533 mkw. na 1 tys. mieszkańców, a w Koninie prawie 633 mkw. na 1 tys. mieszkańców.

Materiał opracowany na podstawie danych z  firm: Colliers International i  Cushman & Wakefield.