Salon Reserved
Salon Reserved

Flagowi najemcy centrów handlowych, czyli tzw. anchorzy muszą spełniać jeden podstawowy warunek – przyciągać do obiektu rzesze klientów. To oni prezentują największą ofertę w swojej branży, a do tego wynajmują największe powierzchnie w centrach. Najlepiej prosperujące centra handlowe skupiają salony wszystkich marek najchętniej wybieranych przez klientów. Od lat wśród klientów sklepów odzieżowych są to brandy H&M, Zara, C&A oraz polski Reserved.

Wśród najważniejszych najemców odzieżowych nie tylko w Polsce, ale także za granicą można wyróżnić największą grupę odzieżową wywodzącą się z Hiszpanii – Inditex. Grupa będąca właścicielem takich marek jak: Zara, Zara Kids, Bershka, Pull&Bear, Massimo Dutti, Zara Home, Uterqüe, Oysho, realizuje plan ekspansji swoich sieci na całym świecie. Firma otworzyła do tej pory łącznie ponad 6 tysięcy sklepów swoich wszystkich brandów.

Do tej pory na świecie otwarto ponad 1763 sklepy flagowej marki grupy – Zara. Polska jest istotnym rynkiem dla rozwoju całej grupy. W naszym kraju działa łącznie 214 salonów marek Inditex. Firma w naszym kraju prowadzi najwięcej salonów Stradivarius (63 sklepy) oferujących damską odzież i dodatki. Flagową markę Zara reprezentują 42 sklepy w największych i średnich miastach kraju. W centrach handlowych znajduje się 41 sklepów Bershka, 29 salonów Pull & Bear, 19 Massimo Dutti oraz 13 Oysho. Wnętrzarski brand Zara Home posiada obecnie 7 lokalizacji. Firma wynajmuje największe powierzchnie w centrach handlowych dla swojego flagowego brandu Zara – każdy sklep marki mierzy około 2 tys. mkw.

Do anchorów branży modowej można zaliczyć także skandynawską grupę odzieżową Hennes & Mauritz, która rozwija na naszym rynku sieć sklepów swojego flagowego brandu H&M, a także COS. Jesienią bieżącego roku zostaną otwarte pierwsze salony wnętrzarskiego konceptu firmy – H&M Home. Będą one działać przy salonach H&M.

W Polsce działają obecnie 103 salony marki (każdy mierzy ok. 1,5-2 tys. mkw.), głównie w centrach handlowych. Na dzień 31 maja 2013 roku grupa H&M posiadała łącznie 2908 sklepów na całym świecie. Rok wcześniej grupa w tym samym czasie prowadziła 2575 placówek. W planach spółki na ten rok jest otwarcie 350 sklepów H&M.

Polacy przekonali się także do oferty innej zagranicznej marki C&A. W 2013 roku firma C&A planuje utrzymać podobne tempo ekspansji w Polsce jak w roku ubiegłym. W 2012 roku firma C&A Polska sp. z o.o. otworzyła 4 salony w centrach handlowych. Firma w ostatnich miesiącach otworzyła sklep w CH Auchan w Łomiankach. – Plany ekspansji na ten rok obejmują jeszcze minimum 3 nowe lokalizacje. W Centrum Handlowym Wzgórze w Gdyni i Galerii Amber w Kaliszu będzie to nasz debiut w tych miastach. W Galerii Katowickiej znajdzie się nasz drugi sklep w Katowicach – mówi Zbigniew Klepacki, dyrektor ds. sprzedaży C&A Polska sp. z o.o.

Nie tylko zagraniczne logo przyciąga klientów do galerii handlowych. W Polsce jednym z najbardziej cenionych i rozpoznawalnych brandów jest Reserved. Marka należy do największej spółki odzieżowej w kraju – LPP. Tylko w czerwcu 2013 r. oprócz sześciu otwarć, trzy sklepy zostały rozbudowane, a jeden przeszedł całkowitą modernizację. Firma rozwija sieć nie tylko w naszym kraju, ale także za wschodnią granicą. Salony marki mierzą ponad tysiąc metrów kwadratowych. Obecnie działa łącznie ponad 400 salonów brandu zarówno w Polsce, jak i za granicą. W maju po wielu miesiącach zapowiedzi, nastąpiło długo oczekiwane przez klientów uruchomienie sklepu internetowego marki Reserved.

Spółka LPP posiada ponadto w swoim portfolio inne marki odzieżowe: Cropp, House, Mohito oraz Sinsay.

Młodych klientów do galerii przyciąga też niemiecka sieć odzieżowa New Yorker, której salony znajdują się w najlepszych projektach. Sklepy brandu mierzą od ok. 700 do ok. 1,5 tys. mkw.). Obecnie w Polsce posiadamy 79 sklepów sieci New Yorker. Do końca 2013 roku planujemy uruchomić 10 nowych punktów sprzedaży m.in. w Galerii Solnej, w CH Wzgórze, w Atrium Felicity, w Galerii Warmińskiej – mówi Joachim Strobel, Manager Expansion Europe New Yorker.

Podobnie jak najemcy oferujący odzież, magnesem przyciągającym klientów do obiektów handlowych są także sklepy obuwnicze. Polacy najchętniej wybierają produkty dwóch spółek, polskiego CCC i niemieckiego producenta Deichmann.

Strategia spółki CCC zakłada konsekwentne powiększanie sieci sprzedaży i otwieranie nowych sklepów, zarówno w naszym kraju jak i za granicą. W 2012 roku spółka kontynuowała ekspansję na krajowym rynku detalicznym zwiększając liczbę własnych sklepów do 519. Zarząd spółki przedstawił już założenia strategiczne na kolejne lata 2013-2015. W okresie tym, spółka zamierza zwiększyć tempo ekspansji. Dynamiczny rozwój sieci sprzedaży krajowej ma na celu wzrost udziału rynkowego i umocnienie pozycji lidera na krajowym rynku obuwniczym. W 2013 roku liczba sklepów ma zwiększyć się o 50 nowych lokalizacji.

Największym konkurentem sieci CCC jest firma Deichmann, której sklepy Polacy równie chętnie odwiedzają.

– Na koniec pierwszego półrocza polska sieć naszych sklepów będzie liczyła 219 punktów – mówi Wojciech Normand, wiceprezes zarządu Deichmann-Obuwie sp. z o.o. – Druga połowa roku oznacza dla naszej spółki utrzymanie dynamicznego tempa rozwoju sieci. W sierpniu planujemy otwarcie sklepów w Braniewie, w Nowym Sączu, a jesienią w Zambrowie. Pierwsze sklepy Deichmann pojawią się w tym roku także w Oławie, w Nowym Dworze Mazowieckim, Myszkowie, Sochaczewie i Nysie. Kolejne placówki Deichmann zostaną otwarte także w Gdańsku oraz we Wrocławiu, Poznaniu i Katowicach. Wierzymy, iż łączna liczba sklepów Deichmann w Polsce na koniec 2013 roku przekroczy znacznie 230 punktów.