Dyskonty mile widziane w centrach handlowych

Outlety

Outlety

Obecnie z formatu hipermarketów na liście największych operatorów spożywczych działających w polskich centrach i galeriach handlowych są  Auchan, Carrefour oraz Tesco. Sytuacja na rynku wielkopowierzchniowych najemców FMCG jednak dynamicznie się zmienia.

W opinii analityków coraz większe zainteresowanie obecnością w centrach handlowych przejawiają sieci dyskontowe takie jak Biedronka czy Lidl. Mniejszy procent wśród operatorów spożywczych w kompleksach handlowych stanowią sieci delikatesów. Na polskim rynku obecnie funkcjonują dwie marki delikatesowe – Alma i Piotr i Paweł. Z rynku wycofuje się z kolei sieć Bomi, która nie sprostała konkurencji i w lipcu 2012 roku złożyła wniosek o ogłoszeniu upadłości.  Z kolei sklepy Real na polskim rynku zastąpią hipermarkety Auchan.

Dynamiczne zmiany na rynku operatorów spożywczych spowodowane są w głównej mierze słabymi wynikami finansowymi sieci. Globalna sprzedaż Like For Like Tesco w pierwszym kwartale 2013 roku spadła o 2,6 proc. Sprzedaż LFL Tesco w Polsce (wyłączając sprzedaż paliw) spadła o 8,2 proc. W poprzednim kwartale był to 8,3-proc. spadek. Jak podkreślono w raporcie kwartalnym Tesco, konsumenci – szczególnie w Europie – nadal napotykają na trudne warunki toteż decydują się na spore oszczędności oraz zmianę nawyków zakupowych.

Podobnie wyniki sieci Carrefour w pierwszym kwartale 2013 r. pozostały rozczarowujące. Przychody wzrosły zaledwie o 1,4 proc., do 20,83 mld euro. Zarząd sieci ocenia, że na taki wynik wpływ miała niezwykle agresywna konkurencja cenowa.

Analitycy podkreślają, że słaba kondycja sieci spożywczych może spowodować pomniejszenie ich powierzchni handlowych i sworzyć możliwości  innym formatom.

Dyskonty zachęcają konsumentów coraz lepszą aranżacją sklepów, inwestują w reklamę i promocję, a przede wszystkim mają konkurencyjne ceny. Nie dziwi zatem fakt, iż są mile widziani przez deweloperów. Jeronimo Martins, właściciel sieci Biedronka nie zdradza co prawda liczby obiektów które działają w centrach handlowych, ale wiadomo, że Biedronka niebawem zagości w kilku centrach handlowych m.in. w Galerii Dębiec w Poznaniu oraz Galerii Kamiennej w Starachowicach. Obecnie operator działa m.in. w centrum handlowym Atrium Gama w Radomiu oraz w CH Krzyki we Wrocławiu. Wartym odnotowania faktem jest to, że dyskonty takie jak Biedronka czy Lidl w niektórych obiektach będą uzupełnieniem działającego już operatora spożywczego.

Reklama

Galeria Jurajska