Galerie z dobrym smakiem

Lokal Subway

Lokal Subway

Odpowiedni dobór najemców w strefie food court może znacząco wpłynąć na odwiedzalność centrum handlowego. Dlatego inwestorzy komercjalizując dany obiekt zwracają uwagę na pozyskanie kluczowych najemców gastronomicznych.

Do najpopularniejszych generatorów odwiedzalności z branży gastronomicznej należą sieci restauracyjne i kawiarniane, jak: marki AmRest (KFC, Pizza Hut, Burger King i Starbucks), McDonald’s, Subway, Sphinx, czy Costa by coffeeheaven.

Firma AmRest, która odpowiada za rozwój w Polsce takich marek gastronomicznych jak KFC, Pizza Hut, Burger King i Starbucks zakończyła 2012 rok z liczbą 662 lokali na świecie. W Polsce firma posiada 285 kawiarni i restauracji, które znajdują się zarówno w centrach handlowych, jak i przy najbardziej reprezentacyjnych ulicach dużych i średnich miast. W przypadku galerii handlowych spółka najczęściej swoje restauracje lokalizuje w strefie food court.

W naszym kraju firma prowadzi najwięcej restauracji sieci KFC. Do tej pory otwarto ich 168. Ponadto AmRest otworzył 57 lokali Pizza Hut, 33 kawiarnie Starbucks oraz 27 lokali fast-food Burger King.

Wśród planowanych otwarć na pewno cztery marki AmRestu (KFC, Burger King, Starbucks i Pizza Hut) ruszą w Poznań City Center. Również w rozbudowywanym CH Wzgórze jeszcze w tym roku zagoszczą restauracje KFC, Burger King i Pizza Hut.

Do najważniejszych najemców gastronomicznych w centrach i parkach handlowych należy również McDonald’s. Obecnie posiada 307 restauracji (w tym 86 z formatem kawiarnianym McCafé), które zatrudniają ponad 16 tys. osób. 177 restauracji prowadzonych jest przez 58 licencjobiorców, niezależnych przedsiębiorców działających na podstawie umowy franczyzy z McDonald’s.

Około jedna trzecia lokali firmy znajduje się w centrach handlowych na terenie całego kraju. Jak podkreśla Krzysztof Kłapa, dyrektor ds. korporacyjnych McDonald’s Polska – Centra handlowe to dla McDonald’s jeden z ważnych obszarów rozwoju sieci w Polsce.

Ostatnio McDonald’s podpisał drugą umowę najmu lokalu w Poznań City Center. Restauracja wraz z kawiarnią McCafé o powierzchni 277 mkw. będzie zlokalizowana przy wejściu od Mostu Dworcowego i dworca PKP. Będzie to drugi lokal sieci McDonald’s w Poznań City Center. Wcześniej podpisano już umowę najmu pod restaurację o powierzchni 121 mkw. na poziomie +2 galerii w centralnej strefie food court.

W galeriach handlowych nie może zabraknąć również restauracji Subway, która należy do najszybciej rozwijających się sieci gastronomicznych w Polsce. Każdego miesiąca otwieranych jest po kilka nowych lokali zarówno w centrach handlowych, jak i przy ulicach. Obecnie Subway posiada w Polsce sieć 72 punktów sprzedaży. Ponadto 9 kolejnych restauracji sieci w naszym kraju znajduje się w budowie. 2013 rok firma chce zakończyć z liczbą 100 punktów sprzedaży w Polsce.

Restauracje Subway pojawią się w tym roku między innymi w warszawskim kompleksie biurowo-handlowym Plac Unii, a także w Centrum Handlowym Poznań City Center.

Inwestorzy otwierając centrum handlowe nie zapominają o polskich najemcach gastronomicznych. Do najpopularniejszych należy sieć Sphinx, której właścicielem jest Sfinks Polska. Firma zarządza obecnie 110 restauracjami na terenie Polski, w tym siecią 93 restauracji Sphinx (segment casual dining), 10 restauracjami Chłopskie Jadło (segment premium) i 7 restauracjami WOOK (segment casual dining). Sfinks Polska jest trzecią pod względem przychodów firmą gastronomiczną w Polsce.

Już w tym roku firma otworzyła cztery nowe restauracje w centrach handlowych. Dwie z nich, Sphinx i Chłopskie Jadło, działają w warszawskim Factory Annopol. Trzecia, którą jest kolejne Chłopskie Jadło, została uruchomiona w Factory w Luboniu koło Poznania. Natomiast w Galerii Krakowskiej działa restauracja Sphinx. Restauracje sieci Sphinx dysponują powierzchnią od 150 mkw. do 200 mkw.

Na przełomie półroczy pojawią się też Chłopskie Jadło oraz Sphinx w warszawskiej Galerii Mokotów. Inne atrakcyjne lokalizacje zatwierdzone już na ten rok to poznańskie City Center oraz Futura Park we Wrocławiu, gdzie trwa budowa pierwszej wolnostojącej restauracji Sphinx. Kolejne inwestycje znajdują się w fazie negocjacji umów.

Obecnie w centrach handlowych swoją pozycje umacniają także kawiarnie. Oprócz Starbucks rozwija się sieć Costa by coffeeheaven, którą zarządza spółka CHI Polska SA.

CHI Polska jest operatorem łącznie ponad 110 kawiarni, w tym Costa by coffeeheaven oraz coffeeheaven. Firma planuje otwieranie nowych lokali oraz rebranding kolejnych kawiarni coffeeheaven.

W 2013 roku spółka planuje uruchomienie 10 kawiarni Costa by coffeeheaven w całej Polsce. Część z nich pojawi się w centrach handlowych, które są atrakcyjnymi lokalizacjami, dzięki dobremu umiejscowieniu i dużej popularności wśród klientów.

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016