Restauracja Pizza Hut

Obecnie dużo mówi się o e-handlu jako zagrożeniu dla handlu tradycyjnego, jednak w opinii Przemysława Dwojaka, dyrektora działu Customer Analytics&Sales Strategies z Gfk Polonia, liczby nie uzasadniają takich obaw. Wartość handlu elektronicznego w Polsce szacowana jest na ok. 22 miliardów złotych rocznie, z  czego ponad połowa generowana jest przez aukcje internetowe, czyli głównie Allegro.

– Allegro jest zagrożeniem dla centrum handlowego w takim samym stopniu jak bazary lub klasyczne sklepy uliczne. Zawsze będzie grupa konsumentów i to niemała, która część swojego budżetu zakupowego będzie wydawała poza centrum handlowym. Centra handlowe tak samo jak internet są platformą umożliwiającą sieciom handlowym kontakt z konsumentem. Nie da się powstrzymać rozwoju technologii i nowych form wymiany handlowej. Można jednak wpływać na atrakcyjność oferty sklepu w centrum handlowym i samego centrum handlowego. Dlatego umiejętne wykorzystanie internetu i np. sklepu  internetowego to krok do efektywnego utrzymywania relacji marki z klientem. Mam tu na myśli  marki sieci handlowych (a nie centrów handlowych) i ich sklepy internetowe, które dzięki różnym funkcjonalnościom sklepu internetowego mogą zachęcać do odwiedzin klasycznych sklepów stacjonarnych, przekładając tym samym efekt ROPO na swoją korzyść – mówi w rozmowie z portalem Retailnet Przemysław Dwojak, dyrektor działu Customer Analytics & Sales Strategies, GfK Polonia sp. z o. o.

– Oczywiście są branże, które szybciej odczuwają efekt konkurencji elektronicznej, jak np.  handel elektroniką, muzyką, grami, książkami. Jednak w pespektywie kilku następnych lat, mimo szybkiego rozwoju e-handlu tak długo jak odwiedzanie centrów handlowych będzie się wiązało z nowoczesnym stylem życia oraz z możliwością zakupu tak różnych towarów jak świeże jedzenie,  odzież, obuwie, kosmetyki luksusowe  i niektóre usługi (okulary, pralnia),   centra handlowe nie powinny bać się konkurencji e-handlu. Powinny natomiast zastanawiać się, jak wykorzystać cyfryzację konsumentów w celu budowania silniejszych więzi z nimi – podsumowuje Dwojak.