Po widocznym spowolnieniu tempa rozwoju rynku centrów handlowych w Polsce w 2012 r. (374 tys. mkw.), obecny rok zapowiada się obiecująco – ok. 500 tys. mkw. nowej powierzchni (najwięcej od 2009 r.) może otworzyć się w ciągu najbliższych 12 miesięcy – podsumowuje firma Jones Lang LaSalle.

Prognozy z początku roku były bardziej optymistyczne – ponad 750 tys. mkw. miało wzbogacić segment centrów handlowych – jednak niektórzy deweloperzy zrewidowali swoje plany opóźniając budowę lub przekładając datę otwarcia projektów.

Według Jones Lang LaSalle 130 tys. mkw. nowej podaży weszło na rynek w pierwszej połowie 2013 r., z czego 74 500 mkw. w ciągu ostatniego kwartału za sprawą czterech nowych i trzech rozbudowanych obiektów. W efekcie, podaż centrów handlowych w Polsce wzrosła do 8 130 000 mkw. a liczba centrów handlowych do 353.

Obiekty, które powstały w II kw. 2013 to: Galeria Solna (30 tys. mkw.) w Inowrocławiu, Galeria Mallwowa (11 tys. mkw.) w Skórzewie k. Poznania, Galeria Podkowa (8 tys. mkw.) w Podkowie Leśnej k. Warszawy oraz Galeria Zabrze (6 500 mkw.) w Zabrzu. Trzy z wyżej wymienionych centrów poszerzyły ofertę rynków głównych aglomeracji (poznańskiej, warszawskiej i katowickiej). Powstanie tych obiektów to również dowód rosnącej popularności centrów typu convenience ułatwiających robienie szybkich zakupów blisko domu. Z kolei Inowrocław (poniżej 100 tys. mieszkańców), dzięki otwarciu Galerii Solnej, pozyskał pierwszą nowoczesną galerię handlową. Pozostała podaż to wynik rozbudowy trzech obiektów: Auchan (prawie 11 tys. mkw.) w Łomiankach pod Warszawą, Hermes (blisko 5 tys. mkw.) w Skarżysku-Kamiennej i Galeria Mazurska (3 tys. mkw.) w Ostródzie.

Aktywność deweloperska na terenie kraju pozostaje wysoka. Ponad 730 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej jest w budowie, z czego połowa zawita na rynek jeszcze w tym roku.

Zdaniem specjalistów Jones Lang LaSalle po wyraźnym zainteresowaniu w ubiegłym roku małymi miastami, obecnie uwaga deweloperów skupia się na głównych rynkach. Aż 64 proc. tegorocznej podaży wejdzie na rynki w największych miastach, 29 proc. pojawi się w tych poniżej 100 tys. mieszkańców, reszta w miastach średniej wielkości. Przewaga największych metropolii w statystykach to efekt budowy dużych kompleksów, m.in. Poznań City Centre, Galeria Katowicka, Riviera w Gdyni (nowa nazwa rozbudowywanego obecnie centrum Wzgórze), Auchan Bronowice w Krakowie, a także w mniejszym stopniu Galeria Miejska Plac Unii w Warszawie. Większość z tych projektów może znacząco zmienić układ sił na mapach handlowych miast, w których powstaną. Sytuacja w 2014 r. może być odmienna od obecnej. Z zapowiadanych projektów (wg zapowiedzi deweloperów wielkość podaży zbliżona do tej z br.), prawie połowa ma wzbogacić rynki mniejszych miast.

Pod względem wielkości projektów, w 2013 r. centra średnie i duże zdominują rynek stanowiąc 76 proc. tegorocznej podaży. Z kolei w 2014 r. przeważać będą projekty średnie (prawie 60 proc.), a duże centra ustąpią miejsca małym projektom (ok. 30 proc.).