Mniej popularne galerie zaczną obniżać czynsze

Centrum Handlowe

Najwyższe stawki czynszów wciąż obowiązują w Warszawie, a następnie we Wrocławiu i Aglomeracji Katowickiej – twierdzą specjaliści firmy Jones Lang LaSalle. Wysokość tzw. czynszów „prime” (za dobrze usytuowany lokal ok. 100 mkw. z branży modowej, w wiodącym centrum handlowym), różni się w zależności od miasta. Można jednak spodziewać się tendencji zniżkowej w obiektach ze słabszą pozycją na rynku, a w konsekwencji otwarć nowych obiektów.

Czynsze w centrach wiodących, o ile nie są one zlokalizowane w miastach małych lub o wysokim nasyceniu, powinny pozostać stabilne. W styczniu 2013 r. wskaźnik powierzchni niewynajętej w ośmiu największych aglomeracjach wynosił ok. 2,5 proc.

– Obserwowane od miesięcy trendy nadal dominują na polskim rynku handlowym. Jednym z nich są liczne przebudowy, rozbudowy oraz modernizacja istniejących centrów. Bardzo dobrym przykładem zrealizowanego z sukcesem projektu tego typu jest Galaxy w Szczecinie; warto również wspomnieć o Wzgórzu w Gdyni, Gemini Parku w Bielsku-Białej, Ogrodach w Elblągu, Ferio w Koninie czy Galerii Mokotów w Warszawie, które właśnie przechodzą gruntowną przebudowę i rozbudowę. Takie strategiczne zmiany wprowadzane są w odpowiedzi na rosnącą konkurencję na rynku oraz starzenie się nieruchomości. W efekcie prowadzonych prac centra w istotny sposób wzmocnią swoją pozycję – mówi Grażyna Melibruda, dyrektor w dziale wynajmu powierzchni handlowych Jones Lang LaSalle.

– Kolejny kluczowy trend na rynku handlowym to stopniowa ewolucja handlu śródmiejskiego, ze szczególnym uwzględnieniem Warszawy. Niedawne otwarcie pierwszego w Polsce salonu Louis Vuitton w stolicy dowodzi rosnącej roli ulic handlowych w planach ekspansji wielu marek, w szczególności tych z segmentu premium i luksusowego. Z kolei plany przebudowy domów towarowych Smyk, Sezam czy kompleksu Holland Park wpłyną pozytywnie na dalszy rozwój tego segmentu w stolicy – dodaje Grażyna Melibruda.

Według firmy Jones Lang LaSalle intensywnie rozwijają się centra typu convenience, a szczególne zapotrzebowanie na tego typu obiekty można zaobserwować na terenach podmiejskich. Inne formaty obecne na polskim rynku, czyli parki handlowe, obiekty wolnostojące czy centra wyprzedażowe, rozwijają się stabilnie, chociaż w znacznie wolniejszym tempie niż centra handlowe. Od początku br. sektor parków handlowych urósł o 33 700 mkw. Z kolei, sektor centrów wyprzedażowych rozwija się na mniejszych rynkach (25 tys. mkw. nowej powierzchni powstanie w Białymstoku i Lublinie).

Reklama

Galeria Jurajska