Fashion House Outlet Centre w Sosnowcu

W trakcie przebudowy, modernizacji czy rozbudowy jest obecnie w Polsce kilka centrów handlowych. Wielu deweloperów planuje takie działania w ciągu najbliższych kilku lat. Największe zmiany dotyczą m.in. CH Riviera w Gdyni, Galerii Pomorskiej w Bydgoszczy, Galerii Mokotów w Warszawie, CH Ogrody w Elblągu czy Gemini Park w Bielsku Białej.

– Współczesne galerie handlowe stają się coraz częściej miejskimi destination centres. Klienci oczekują nie tylko miejsca na wygodne zakupy, ale również rozrywki i możliwości ciekawego spędzenia wolnego czasu. Centra po rewitalizacji starają się przyciągnąć klienta nowym, wielowymiarowym składem branżowym najemców, jak również odświeżonym wyglądem zewnętrznym: atrakcyjną, nowoczesną elewacją, zadbaną zielenią i innymi rozwiązaniami na terenach zewnętrznych (np. fontanną, iluminacją świetlną, lodowiskiem, a nawet plażą) – mówi w rozmowie z portalem Retailnet Justyna Williams, kierownik ds. Rozwoju Centrów Handlowych (Retail Asset Manager) w dziale Zarządzania Nieruchomościami firmy Cushman & Wakefield.

– Innym aspektem repozycjonowania centrów handlowych, nastawionym na podniesienie ich wartości, jest uzyskiwanie tzw. zielonych certyfikatów. Z danych BRE Global na 2012 rok wynika, że Polska znajduje się na piątym miejscu, po Belgii, Wielkiej Brytanii, Niemczech i Francji, pod względem liczby wydanych certyfikatów BREEAM In-Use, tj. BREEAM dla budynków istniejących (w odróżnieniu od nowych obiektów, które mogą uzyskać certyfikat BREEAM New Construction).

– Warunkiem uzyskania certyfikatu jest przeprowadzenie audytu samego budynku, jego konstrukcji i instalacji. Niezbędne jest także sprawdzenie efektywności zarządzania nieruchomością, możliwości wypracowania oszczędności oraz ulepszenia wizerunku marketingowego w kontekście dbałości o środowisko naturalne. Przeprowadzenie odpowiedniego audytu może oznaczać konieczność uruchomienia działań inwestycyjnych w tym zakresie – dodaje Justyna Williams.

Temat rozbudowy i remodelingu obiektów handlowych będzie poruszany podczas Shopping Center Forum, które odbędzie się 18-19 września 2013 roku w Warszawie.