Stawiają na outlety nie tylko w największych miastach

Zakupy

Parki handlowe, obiekty wolnostojące i centra wyprzedażowe, rozwijają się w 2013 roku stabilnie, chociaż w znacznie wolniejszym tempie niż centra handlowe – twierdzą specjaliści firmy Jones Lang LaSalle.

Od początku bieżącego roku sektor parków handlowych urósł o 33 700 metrów kwadratowych dzięki rozbudowie trzech obiektów. We Wrocławiu sklep Ikea potroił swoją powierzchnię do 37 700 mkw. stając się największym sklepem tej sieci w Polsce. W poznańskim parku handlowym Franowo otworzył się sklep Jula, a w Grudziądzu powstał Pasaż Wiślany (5400 mkw.).

Według specjalistów Jones Lang LaSalle po głównych aglomeracjach, sektor centrów wyprzedażowych rozwija się na mniejszych rynkach, w szczególności na ścianie wschodniej kraju. Obecnie dwa projekty, w Białymstoku i Lublinie, są w zaawansowanym stadium przygotowań do realizacji. W sumie, w ramach tych dwóch obiektów przybędzie 25 tys. mkw. nowej powierzchni, która może pojawić się na rynku w ciągu 2 lat.

W Białymstoku inwestorzy liczą nie tylko na mieszkańców z województwa podlaskiego i okolic ale także na klientów przyjeżdżających z Białorusi i z obwodu kaliningradzkiego. Analitycy firm doradczych twierdzą, że na rynku centrów handlowych w Polsce nie opłaca się budować centrów outletowych poza największymi ośrodkami miejskimi. Ponadto w Polsce jest dość duży procent pustostanów w obiektach outletowych. Według analiz w mniejszych miastach w Polsce będą jednak powstawać sklepy outletowe multibrandowe, które są coraz bardziej widocznym zjawiskiem w tego typu ośrodkach. Jest jednak kilku deweloperów, którzy chcą sprawdzić funkcjonowanie centrów outletowych w mniejszych miastach, o czym świadczą właśnie projekty w Białymstoku.  W realizowanym przez firmę BOIG Outlet Białystok znajdzie się ponad 80 markowych sklepów –  m.in. marki sportowe Adidas, Reebok, 4F, Ski Team oraz polska marka modowa Molton. Ofertę handlową uzupełni hipermarket spożywczy Carrefour, drogeria Rossmann, salon z wyposażeniem wnętrz Jysk oraz dwie restauracje. Otwarcie Outletu Białystok  planowane jest na koniec 2013 roku. Natomiast w Białymstoku, przy ul. Narodowych Sił Zbrojnych 17, powstaje centrum wyprzedażowe z portfolio Outlet Center. Deweloper – ADV POR Property Investment Spółka Akcyjna S.K.A, podpisując wcześniej umowę z Urzędem Miasta, zapewnił sobie powstanie docelowego układu drogowego (w ubiegłym roku w znacznej części już go wykonał i oddał do użytku). Ponad 20 000 m kw. powierzchni całkowitej (GLA ok. 14 000 m kw.) pomieści ponad 100 sklepów. Otwarcie centrum przewidziane jest na 3 kwartał 2014 roku. Obiekt będzie dysponował 700 miejscami parkingowymi, w tym 300 w garażu podziemnym, zaś cały park handlowy, jaki Outlet Center utworzy na tym terenie wraz z istniejącą Castoramą, sklepem spożywczym i stacją paliw Lotos, pomieści blisko 1500 miejsc parkingowych.

Obecnie sektor parków handlowych, wolnostojących obiektów handlowych i centrów wyprzedażowych to ok. 3,16 mln mkw. pow. najmu.

Na koniec II kw. 2013 r. całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyniosła 11,3 mln mkw. pow. najmu.

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016