Kupią przez internet, jeśli przetestują w sklepie

Zakupy online

Brak możliwości obejrzenia produktów jest najczęstszym powodem ich niekupowania w sklepach internetowych – wynika z raportu przygotowanego przez Gemius oraz e-Commerce Polska. Badania pokazują, że 28 proc. ankietowanych Polaków nigdy nie robiło zakupów przez internet, ale co trzeci z nich ma zamiar spróbować takiej formy nabywania produktów w przyszłości.

Z raportu wynika, że Polacy, którzy nie kupują online, ale w swoich planach na przyszłość biorą to pod uwagę różnią się pod względem cech demograficznych od tych, którzy takich planów nie mają. Większą skłonność do zakupów online w przyszłości wykazują – w porównaniu z ogółem badanych – ankietowani mieszkający na wsi oraz osoby, które przeglądają online a kupują w sklepach tradycyjnych (np. w galeriach handlowych czy hipermarketach).

Z kolei wśród Polaków, którzy nie kupują i nie zamierzają robić zakupów w sieci jest – w porównaniu z ogółem populacji – relatywnie więcej osób powyżej pięćdziesiątego roku życia, tych z miast od 100 do 500 tys. mieszkańców oraz o dochodach poniżej 2 tys. zł.

Jak zauważa Mateusz Gordon, ekspert Gemiusa w obszarze e-handlu, klienci niekupujący w internecie to często osoby mniej świadome korzyści, jakie płyną z nabywania produktów czy usług online. – Brak wystarczającej wiedzy w połączeniu z ograniczonym kontaktem z internetem sprawia, że bardzo często obawiają się one, że zostaną oszukane. To dla sklepów online sygnał, że warto wprowadzać programy budujące świadomość bezpieczeństwa nabywania produktów tą drogą – podkreśla.

Badania wykazują także, że brak możliwości obejrzenia nabywanego w sieci produktu to przeszkoda, na którą badani Polacy wskazują najczęściej. Taki powód podaje niemal co drugi ankietowany (49 proc. niekupujących online). Znaczącą barierę stanowi także obawa przed otrzymaniem produktu innego niż zamawiany (38 proc.) oraz przed problemami z reklamacją czy gwarancją (32 proc.). Ponadto, wciąż istnieje duże grono osób niekupujących, przyzwyczajonych do zakupów w tradycyjnych sklepach (33 proc.).

– By zmniejszyć obawy związane z brakiem możliwości przetestowania produktu, sklepy internetowe mogą rozważyć opcję odsyłania konsumentów do konkurentów sprzedających w offline, jednocześnie dając talon na e-zakup w gwarantowanej niższej cenie. Do korzystania z oferty e-sklepu klientów zachęcić może także jasna informacja o możliwości oddania zakupionego produktu bez podawania przyczyny oraz wprowadzenie przyjaznej procedury zwrotu – dodaje Mateusz Gordon.

Tagi:

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016