Najchętniej w krajach CEE debiutują amerykańskie marki

Jose Luis Martin, CBRE

Zdaniem Jose Luisa Martina, dyrektora Cross Border Retail, EMEA, CBRE w naszej części Europy będzie debiutować coraz więcej amerykańskich brandów. Według specjalisty Polska jest bardzo atrakcyjnym rynkiem dla nowych najemców.

– Rynek coraz bardziej się globalizuje. Najaktywniejsi na światowym rynku są detaliści amerykańscy. Jedna trzecia nowych marek w Europie pochodzi właśnie z Ameryki a 17 proc. wszystkich amerykańskich premier na świecie w zeszłym roku miało miejsce właśnie w krajach CEE – mówi w rozmowie z Retailnet Jose Luis Martin, director – Cross Border Retail, EMEA, CBRE.

– Najaktywniejsi amerykańscy detaliści to Hollister, Michael Kors, Forever 21, Guess i Apple. Pamiętać też należy, że amerykańscy detaliści wchodząc do Europy zazwyczaj testują ten rynek najpierw w Wielkiej Brytanii, chociaż ostatnio nie brakuje wyjątków od tej zasady i mieliśmy premierę w Belgii (odzież sportowa Lululemon). Bardzo aktywni są też detaliści włoscy, brytyjscy i francuscy, którzy koncentrują się przede wszystkim na Europie. Najaktywniejsi europejscy detaliści to H&M, COS, G-Star Raw, Scotch&Soda czy Zara Home. W krajach CEE aktywni są detaliści z Niemiec i Austrii – dodaje.

Zdaniem Jose Luisa Martina wielu detalistów na początku nie otwiera sieci salonów własnych, ale sprawdza nowe rynki poprzez partnerów franczyzowych. Zdecydowanie jednak bardzie opłaca się bezpośredni rozwój marki w danym kraju.

– Główną przyczyną wchodzenia na rynek przez partnera franczyzowego jest chęć uniknięcia ryzyka finansowego, operacyjnego, z którym mamy do czynienia na nowym, nieznanym rynku.. Czasem tylko z miejscowym partnerem franczyzowym można poradzić sobie w takich obszarach jak prawo podatkowe, czy poszukiwanie nowych lokalizacji. Z tych powodów na przykład do Rosji wielu detalistów weszło poprzez partnerów franczyzowych, ale teraz przejmują od nich własne placówki. W Polsce partnerzy franczyzowi nie są obecnie szczególnie aktywni i dlatego właściciele marek zastanawiają się nad przejęciem tych operacji. Ja zawsze rekomenduję bezpośredni rozwój, bo wtedy jest większa kontrola nad własną marką – twierdzi specjalista CBRE.

Tagi:

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016