DTZ: Aktywność deweloperów jest stabilna

Warszawa

Warszawa

W 2013 roku zostało dostarczone na polski rynek około 230 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej. Jest to spadek o 12 proc. w porównaniu do  pierwszej połowy 2012 roku. Polska nadal przyciąga jednak zagranicznych operatorów handlowych, czego efektem jest pojawienie się ponad 20 nowych marek na rynku w roku 2013 – wynika z raportu DTZ – Property Times – Polska II kwartał 2013 r.

Na koniec pierwszej połowy 2013 podaż nowoczesnej powierzchni handlowej (określanej jako obiekty handlowe powyżej 5 tys. mkw. powierzchni najmu, dostarczone lub zmodernizowane po roku 1990) przekroczyła 11,7 miliona mkw. Powierzchnia oddana do użytkowania od początku 2013 roku wyniosła prawie 230 tys. mkw. Stanowi to 12 proc. spadek w porównaniu do pierwszej połowy 2012 r. oraz 26 proc. w porównaniu do pierwszej połowy roku 2011 – podano w raporcie.

Dostarczono 11 nowych projektów oraz rozbudowano pięć istniejących. Budowa 12 projektów o łącznej pow. 150 tys. mkw. pozostaje wstrzymana ze względu na poszukiwania partnerów finansowych do inwestycji.

– Analizując geograficzne rozmieszczenie projektów należy podkreślić, że największe aglomeracje odgrywają kluczową rolę na krajowym rynku. Jednak w ciągu ostatnich 4-5 lat średnie i mniejsze miasta zyskiwały na znaczeniu, zwiększając udział w całkowitym rocznym wolumenie podaży. Jednak w 2013 roku główną lokalizacją dla nowych projektów będą największe aglomeracje, gdzie powstanie aż 71 proc. rocznej podaży – podają analitycy DTZ.

Większość nowych centrów handlowych nie przekroczyła wielkości 15 tys. mkw. powierzchni najmu, co podkreśla rosnącą ostrożność deweloperów w związku z trudniejszym procesem pozyskiwania finansowania dla projektu oraz wynajmu.

Centra handlowe mają największy udział w całkowitej podaży (75 proc.). Wolnostojące magazyny handlowe stanowią 18 proc., parki handlowe – 6 proc., a centra wyprzedażowe 1 proc. Wśród obiektów oddanych w 2013 r. znajdują się: centrum wyprzedażowe zrealizowane jako trzeci projekt tego formatu w aglomeracji warszawskiej, dwa parki handlowe, magazyn handlowy, siedem nowych centrów handlowych i pięć rozbudowanych projektów – czytamy w raporcie.

Najbardziej zróżnicowaną ofertę handlową posiadają aglomeracje Warszawy, Wrocławia, Krakowa i Trójmiasta. W opinii ekspertów, nadal istnieje potencjał rozwoju małych centrów handlowych i parków handlowych poniżej 5 tys. mkw., lokalizowanych na przedmieściach, które mogą stopniowo odbierać klientów większym projektom.

Aktywność deweloperów jest stabilna i utrzyma się na podobnym poziomie do roku 2014. DTZ zakłada, że roczna podaż powierzchni, z uwzględnieniem wszystkich formatów handlowych, w kolejnych latach wyniesie 550 tys. – 650 tys. mkw. rocznie. Istotnym trendem na polskim rynku handlowym, gdzie przeważająca część podaży jest starsza niż 10 lat, są procesy przebudowy, modernizacji i rozbudowy projektów.

Obecnie w budowie jest 900 tys. mkw. Około 55 proc. planowanej podaży usytuowane jest w 11 centrach handlowych o powierzchni najmu przekraczającej 30 tys. mkw. Większość budowanych centrów handlowych (40 proc. podaży) znajduje się w 8 największych aglomeracjach.

Pięć z nich to duże projekty powyżej 40 tys. mkw. zlokalizowane w centrach miast (lub w ich pobliżu) pięciu głównych polskich aglomeracji. Rośnie także liczba mniejszych obiektów (5-7 tys. mkw.), służących codziennym zakupom i położonych w miastach satelickich aglomeracji. Drugą największą grupą miast, w których w 2013 zostaną otwarte nowe centra handlowe są miasta poniżej 100 tys. mieszkańców. Dostarczone zostanie tam prawie 32 proc. powierzchni, w tym połowa zostanie wybudowana w miastach poniżej 50 tys. mieszkańców. Tak wysoki poziom planowanej podaży świadczy o potencjale polskiego rynku handlowego, co dostrzegane jest przez inwestorów.

W nowoczesnych centrach i parkach handlowych zlokalizowanych w 15 największych polskich miastach liczba najemców szacowana jest na 3,6 tys. Prowadzą oni ponad 14, 5 tys. sklepów. Wielkość krajowego rynku, wysoki poziom konsumpcji, rozwój rynku nowoczesnych powierzchni handlowych w ostatnich latach w Polsce, jak również gęsta sieć dużych miast i poprawiająca się infrastruktura zachęcają nowych najemców do wchodzenia na polski rynek. Wśród ponad 20 sieci, które rozpoczną działalność w Polsce w 2013 roku, znajdują się – Agio, Baldinini, Hollister, Louis Vuitton, Manila Grace, Mon Amie, Mountain Warehouse, Sinsay, Kossmann, Sports Direct, H&M Home, Original Marines oraz Tape à l’oeil. Większość tych najemców reprezentuje sektor mody.

Duża liczba sieci handlowych reprezentujących różne sektory planuje dalszą ekspansję, w tym Mount Blanc, Hebe, Costa by coffeeheaven, Piotr i Paweł, Wólczanka, KiK, 4f, Bata, Guess, Toys’R’us, Puma, Douglas oraz Calypso Fitness. Znane międzynarodowe sieci wykazują dużą aktywność w poszukiwaniu nowych lokalizacji, natomiast mniejsi najemcy podchodzą do ekspansji raczej ostrożnie.

Niski poziom stopy pustostanów (3 proc.), obserwowany w większości największych aglomeracji, pokazuje dużą odporność na spowolnienie gospodarcze. W mniejszych miastach, gdzie siła nabywcza jest niska, centra zarejestrowały jednak spadki obrotów, które mogą skutkować wzrostem wskaźnika pustostanów. W pierwszej połowie 2013 nastąpił wzrost najwyższych czynszów za najlepsze lokale, co stało się po wygaśnięciu 5-letnich umów najmu oraz po renegocjacjach w najlepszych obiektach. Najwyższe stawki czynszów ustabilizowały się na poziomie 100 euro za mkw. za miesiąc w Warszawie. W miastach regionalnych sięgają one 43-50 euro za mkw. za miesiąc.

Tagi:

Reklama

Galeria Jurajska