Rynek centrów handlowych w Europie rozwija się dynamicznie

Centrum Handlowe

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez CBRE, firmę doradczą w sektorze nieruchomości komercyjnych, obecnie w Europie w budowie znajduje się rekordowa ilość powierzchni handlowych, bo aż 11,9 miliona mkw. Stanowi to 50 proc. wzrost w ujęciu rocznym w porównaniu do 2012 roku, kiedy w budowie było 7,2 miliona mkw.

Nowe centra handlowe powstają przede wszystkim na rynkach wschodzących, z czego największy odsetek, aż 74 proc., w Europie Wschodniej. Eksperci CBRE oczekują, że największa aktywność będzie miała miejsce w Turcji. W Stambule w budowie znajduje się obecnie 37 centrów handlowych, a największe z nich będzie miało 150 tys. mkw. powierzchni do wynajęcia.

Inne rynki Europy Wschodniej, ma których wiele się dzieje to Rosja (2,88 milionów mkw. powierzchni handlowych w budowie) i Ukraina (ok. 790 tys. mkw). Aktywność w Rosji koncentruje się głównie w Moskwie, gdzie na przestrzeni najbliższych dwóch do trzech lat do użytku oddanych zostanie 1,4 miliona mkw. W Ukrainie budowane obecnie obiekty handlowe stanowią 38 proc. całkowitego zasobu powierzchni handlowych w tym kraju, co po oddaniu ich do użytku znacząco podniesie dostępność nowoczesnych powierzchni handlowych.

Eksperci są zdania, że w 2013 roku w całej Europie ilość oddanych do użytku powierzchni handlowych osiągnie poziom porównywalny do ubiegłorocznego. W pierwszym półroczu 2013 roku było to 1,5 miliona mkw., a w 2012 roku – 3,44 miliona mkw. w 100 obiektach.

W Polsce powstaje obecnie ok. 750,5 tys. mkw. nowoczesnych powierzchni handlowych. Całkowita podaż powierzchni handlowych w Polsce w wynosi 9,3 miliona metrów kwadratowych w 420 obiektach.

– Gwałtowny wzrost aktywności związanej z budową nowych powierzchni handlowych na rynkach wschodzących spowodowany jest powiększającą się klasą średnią, postępującą urbanizacją oraz rosnącym zapotrzebowaniem konsumentów na coraz lepszą jakość w handlu. Najemcy prześcigają się w czerpaniu korzyści z tych nowych możliwości. Obserwujemy też znaczący trend polegający na modernizowaniu i repozycjonowaniu istniejących obiektów. Właścicielom centrów handlowych zależy na wzbogaceniu doboru najemców (tzw. tenant mix), aby stały się one jeszcze bardziej atrakcyjne w oczach sieci handlowych. Zjawisko to dotyczy przede wszystkim Włoch i Polski – mówi Neville Moss, szef Działu Badań Powierzchni Handlowych EMEA, CBRE.

Tagi:

Reklama

Galeria Jurajska