Paczkomaty InPost
Paczkomaty InPost

Polskie paczkomaty pojawią się w kolejnych krajach – Wielkiej Brytanii, Turcji i Szwajcarii. W naszym kraju coraz więcej klientów sklepów internetowych przekonuje się do odbioru zamówionych produktów w paczkomatach. Do końca 2013 roku w Polsce powstanie w sumie 1,1 tys. paczkomatów InPost. Spółka skupi się na rozwoju i dostępności w sklepach internetowych.

Dostawa przez paczkomaty InPost jest już dostępna w kolejnych wiodących sklepach takich jak: Leroy Merlin, Saturn, Media Markt czy Almi Decor. W ciągu ostatnich 12 miesięcy paczkomaty InPost niespełna dwukrotne zwiększyły liczbę urządzeń, a liczba sklepów oferujących przesyłkę przez paczkomaty InPost wzrosła o ponad dwa tysiące. W 2013 marka planuje ugruntowanie mocnej pozycji w branży e-commerce.

Jako kolejny rynek rozwoju, Grupa Integer.pl, do której należą paczkomaty, wybrała Wielką Brytanię. Jak szacuje eMarketer, sprzedaż internetowa na Wyspach wzrosła w 2013 roku do poziomu 62,49 mld funtów (więcej niż 99,19 mld dolarów). Według prognoz nadal będzie rosła – w 2017 roku mieszkańcy Wysp wydadzą na zakupy dokonywane drogą online 89,73 mld funtów (blisko 142,43 mld dolarów). Będzie to stanowiło aż 16 proc. całości sprzedaży detalicznej Wielkiej Brytanii.

– Rynek brytyjski – który jest najbardziej zaawansowany w zakresie e-commerce i nadal szybko się rozwija – jest naszym priorytetem w zagranicznej ekspansji Paczkomatów InPost. Już na początku 2014 roku będzie tam działać 2000 naszych maszyn. Ważne jest także to, że właściwie nie mamy tu konkurencji – liczymy na szybkie umocnienie się w Wielkiej Brytanii, korzystając właśnie z efektu pierwszeństwa. Nasza sieć Paczkomatów będzie nie tylko idealną formą dostawy dla wymagających i bardzo świadomych brytyjskich konsumentów, ale także dla działających tam operatorów pocztowych i kurierskich – mówi Rafał Brzoska, prezes Grupy Integer.pl.

Następnym rynkiem wybranym przez Integer.pl jest Turcja. Na podstawie ogólnoświatowego badania rynku, przeprowadzonego przez Euromonitor International, oczekuje się – biorąc po uwagę stały roczny wzrost na poziomie 15,8 proc. – że internetowa sprzedaż detaliczna w Turcji odnotuje do 2017 roku łączny wzrost na poziomie 107 proc. W ten sposób rynek e-commerce w Turcji osiągnie wartość 6,6 mld dolarów. Tendencję tę będzie umacniał rozwój technologiczny, zwiększenie liczby tureckiej populacji oraz zrównoważony wzrost zakupów przez internet. Firma badawcza szacuje, że użytkowanie internetu w sektorze e-commerce wzrośnie do 27,5 proc. w latach 2012 – 2017, a poziom wykorzystania smartfonów w tym samym okresie zwiększy się o 124,4 proc.

Obecnie w Turcji liczba użytkowników internetu kształtuje się na poziomie około 40 mln, co stanowi 53 proc. ogólnej populacji kraju. W europejskim rankingu państw o największej ilości użytkowników online Turcja plasuje się na 5 miejscu, zaraz po Niemczech, Rosji, Wielkiej Brytanii i Francji. Połowa z tureckich internautów, aktywnie korzystających z portali społecznościowych, to osoby poniżej 30 roku życia (Turcja z wynikiem blisko 33 mln użytkowników Facebooka plasuje się na 6 miejscu w ogólnoświatowym rankingu). W 2012 roku ogólna sprzedaż online w sektorze B2C osiągnęła 5,4 mld euro, co w porównaniu do 2011 roku daje wynik o ponad 50 proc. wyższy.

– Turcja zaskakuje świat nieustannie pod wieloma względami, a wskaźniki rozwoju rynku e-commerce są tu imponujące. InPost prowadzi już rozmowy z potencjalnymi partnerami biznesowymi w tym kraju i przygotowuje strategię wejścia na ten rynek. W ciągu kilku lat będzie tam 37 milionów kupujących online – to ogromny rynek, w którym Paczkomaty InPost mogą mieć swój znaczący udział – podsumowuje Rafał Brzoska.

Także Szwajcaria ma się przekonać do paczkomatów. Szwajcarska firma SBB rozpoczęła testowanie nowej usługi Good Box, dzięki której podróżni będą mogli zamówić produkty za pomocą swoich telefonów oraz odebrać je z dworcowych skrytek pocztowych. W ten sposób pasażerowie zamówią zarówno produkty spożywcze, jak i kwiaty czy buty.

– Szwajcaria to jeden z krajów, który jest celem dla naszej sieci Paczkomatów InPost jeszcze w tym roku. To właśnie dynamiczny rozwój sektora e-commerce w Europie, jak również szybko rosnąca świadomość konsumentów i operatorów pocztowych sprawiła, że drastycznie przyspieszyliśmy plany międzynarodowej ekspansji Paczkomatów – obecnie prowadzimy działania równolegle na terenie 15 krajów. Zakładamy, że w tym roku rozstawimy 3500 Paczkomatów i pozyskamy lokalizacje na kolejne 6000 maszyn – twierdzi Rafał Brzoska.
Austrian Post sfinalizowała transakcję kupna 25 proc. udziałów w tureckiej firmie kurierskiej Aras Kargo.

– Austrian Post realizuje bardzo ambitne plany w Europie Środkowej, o czym świadczy decyzja o szerokiej ekspansji na rynku tureckim. Nic dziwnego, bo jest to jeden z najszybciej rozwijających się krajów w regionie o ogromnym potencjale – między innymi w e-commerce. Mimo, że roczny wzrost handlu internetowego w Turcji osiąga obecnie imponujący poziom 40 proc., to perspektywy tego rynku wcale nie słabną, a inwestorzy coraz poważniej myślą o rozpoczęciu działalności w tym regionie. InPost dostrzega ogromny potencjał Turcji i już rozpoczął negocjacje z partnerami w sprawie rozstawienia tam naszych Paczkomatów. Zakładamy, że już w 2014 roku będziemy tam świadczyć nasze rewolucyjne usługi Paczkomatowe – dodaje Rafał Brzoska.