Projekt – fundamentem sklepu

Rafał Maciejczuk, dyrektor handlowym w Norco

Rafał Maciejczuk, dyrektor handlowym w Norco

Ważne jest, aby zaprojektowane wnętrze sklepu było funkcjonalne, pasowało do brandu, a przede wszystkim by sklep spełniał oczekiwania klientów.

– Sklep jest miejscem, gdzie występują równolegle: klient, marka i towar (czasem usługa). Każdy z tych elementów wymaga dokładnej analizy i dopasowania do pozostałych dwóch – powiedział Rafał Maciejczuk – dyrektor handlowy firmy Norco sp. z o.o. zajmującej się kompleksowym wyposażeniem sklepów m.in. takich marek jak Mohito, Cropp, House, Carry, Inmedio, Neonet czy Samsung oraz wiele innych.

Przystępując do projektu sklepu trzeba wziąć pod uwagę wszystkie czynniki wpływające na wnętrze. Ważna jest dokładna analiza marki i jej klientów. Trzeba pamiętać, że miejsce sprzedaży istnieje przede wszystkim dla odbiorców danej marki. Projekt musi spełniać jej oczekiwania. Pracownia projektowa dokonuje szczegółowej analizy marketingowej. Dobry projekt wymaga wiedzy i doświadczenia. Kiedy już znana jest dokładna lokalizacja sklepu, jej plusy i minusy, musimy zapoznać się z pomieszczeniem, które trzeba zaprojektować. W praktyce oznacza to, że planując urządzenie lub modernizację sklepu, należy uwzględnić układ pomieszczeń, oświetlenie, potrzeby klientów sklepu i oczekiwania jego właściciela.

– Projektanci w naszej firmie stosują się do kilku ważnych zasad. Po pierwsze planują kierunek ruchu klienta w sklepie, po drugie projektują układ wyposażenia zgodnie z przyjętymi wcześniej założeniami, po trzecie ustalają układ asortymentowy na regałach i innym wyposażeniu wspólnie z zarządcą sklepu – stwierdza Rafał Maciejczuk z firmy Norco sp. z o.o.

Czasem projekt powstaje nawet po kilku etapach konsultacji, ale najczęściej już projekt wstępny na tyle odpowiada potrzebom i oczekiwaniom inwestora, że po pierwszych konsultacjach zaczyna się realizacja zlecenia. Po opracowaniu koncepcji sklepu przechodzimy do szczegółów – doboru materiałów, planowania tzw. ścieżki klienta, scenariusza sklepu, doboru kolorów, oświetlenia, akustyki, kreujemy atmosferę światłem.

Ostatnim etapem jest sporządzenie dokumentacji wykonawczej mebla i nie rzadko prototypów. Jeśli klient jest inwestorem sieciowym, zdarza się, że przygotowywany jest katalog zawierający standardy danej firmy. Przy otwieraniu kolejnych placówek designer czuwa nad projektem danego miejsca, czy sporządzeniem aranżacji oraz innych potrzebnych rysunków wykonawczych (np. ścian działowych, sufitów, posadzki, oświetlenia). Projekt i jego koszty w dużej mierze zależą od branży w jakiej funkcjonuje inwestor. Inny jest projekt stacji benzynowej inny sklepu odzieżowego a jeszcze inny supermarketu. Zupełnie inaczej projektowane są eleganckie salony sprzedaży czy salony fryzjerskie, inaczej multibrandowy wielkopowierzchniowy sklep.

Tagi:

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016