Polska z rekordowym wynikiem transakcji inwestycyjnych

Inwestycje

Inwestycje

Według najnowszego raportu Savills, dotyczącego rynku inwestycyjnego w Polsce, wartość transakcji inwestycyjnych w nieruchomości komercyjne na koniec roku może wynieść 3 mld euro, co byłoby rekordowym wynikiem od 2006 roku.

Savills prognozuje, że nawet 70 proc. tej wartości mogą stanowić transakcje zawarte na rynku nieruchomości handlowych. Międzynarodowy doradca na rynku nieruchomości podaje, że w pierwszej połowie 2013 roku odnotowano 28 transakcje o łącznej wartości 1,26 mld euro, w porównaniu z jedynie 12 transakcjami  w pierwszej połowie 2012 roku. Dodatkowo, od początku roku podpisano umowy przedwstępne kupna – sprzedaży nieruchomości o łącznej wartości około 850 mln euro, co w połączeniu z negocjowanymi obecnie transakcjami, powinno istotnie wpłynąć na wolumen inwestycyjny w 2013.

Analitycy Savills uważają rynek powierzchni handlowych za najbardziej popularny, o czym świadczy wartość zawartych transakcji z pierwszej połowy roku na poziomie około 475 mln euro.

– Nieruchomości handlowe będą odpowiadały za niemal 70 proc. rocznej wartości zawartych transakcji inwestycyjnych, co  przełoży się na zmniejszający się udział atrakcyjnych obiektów biurowych w rynku inwestycyjnym. W rezultacie przewidywany udział sektora biurowego w całkowitym wolumenie w 2013 wyniesie 20-30 proc. Oczekujemy, że całkowita wartość transakcji inwestycyjnych na rynku magazynowym na koniec roku osiągnie udział w rynku około 10-12 proc., niemal dwukrotnie więcej niż długoterminowa średnia – mówi Michał Ćwikliński, dyrektor Działu Inwestycyjnego w Savills Polska.

Według analityków Savills, na rynku nieruchomości handlowych, inwestorzy koncentrują się na dwóch rodzajach aktywów – dominujących centrach handlowych zlokalizowanych w największych miastach regionalnych oraz starszych, ale dobrze prosperujących i znanych centrach handlowych zlokalizowanych w średnich i małych miastach. Najwyższe osiągalne stopy kapitalizacji wynoszą obecnie 5,75 proc. dla najlepszych centrów handlowych w Warszawie, 6 proc. dla dominujących centrów w największych miastach regionalnych i 7,5-8 proc. dla wiodących obiektów handlowych w mniejszych miastach.

Tagi:

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016