Jedna z największych wyszukiwarek internetowych w Chinach, Baidu wykupiła większościowy udział w serwisie sprzedaży grupowej, Nuomi. Warta 160 mln dolarów inwestycja może oznaczać rewolucję na chińskim rynku e-commerce w obszarze usług mobilnych.

W założeniach przejęcie Noumi pozwoli chińskiemu gigantowi zwiększyć zasięg działania i bazę konsumentów, a w dłuższym terminie ma poprawić wyniki na rynku usług mobilnych, które do tej pory uchodziły za piętę achillesową serwisu. Na chińskim e-rynku Baidu konkuruje z dwoma innymi gigantami – Tencent i Alibaba. „Zakupy grupowe to lepsze rozpoznanie lokalnych rynków w Chinach. Całość uzupełni system usług lokalizacyjnych, który rozwijaliśmy do tej pory” – czytamy w oficjalnym komunikacie firmy.

Według raport Boston Consulting Group w 2015 roku w Chinach będzie 700 mln użytkowników internetu, ponad dwukrotnie więcej niż w Japonii i Stanach Zjednoczonych razem wziętych. W najbliższych latach Chiny na stałe przejmą prowadzenie w wielkości handlu online, który będzie stanowić 10% całego handlu detalicznego w Państwa Środka. „Głęboko wierzymy, że zakupy grupowe mają w Chinach olbrzymi potencjał i biznes ten będzie się dalej dynamicznie rozwijał, zwłaszcza dzięki urządzeniom mobilnym” – uważa Joseph Chen, CEO firmy Renren, do której poprzednio należała Nuomi.

Nuomi to chińska platforma handlu grupowego założona w 2010 roku z której regularnie korzysta ok. 3,8 mln osób. W drugim kwartale tego roku sprzedaż Nuomi wyniosła 120 mln dolarów, z czego 30% stanowiły transakcje na smartfonach.

Baidu, oprócz wyszukiwarki internetowej, prowadzi platformy online typu B2B. Spółka zatrudnia 20 tys. osób, a jej obroty w ubiegłym roku wyniosły 3,57 mld dolarów.