Usługi mobilne
Usługi mobilne

Niemal 11 mln Polaków (31 proc.) używa smartfonów, a 5 proc. dokonuje za ich pomocą płatności. Wkrótce płacących telefonem może przybyć. Jak wynika z badań First Data Corporation, już 38 proc. ankietowanych z Polski używa aplikacji mobilnej swojego banku. To pierwszy krok na drodze do masowego upowszechnienia się m-płatności.

Ujęci w badaniu, polscy konsumenci przenoszą doświadczenia z korzystania ze smartfonów na inne dziedziny życia, w tym zarządzanie finansami. W związku z tym coraz więcej osób oczekuje od swoich banków mobilnych rozwiązań. Większość respondentów (60 proc.) słyszało o pojęciu mobilnego portfela a niemal co czwarty badany (23 proc.) chciałby móc z niego korzystać podczas zakupów w sklepie.

Połowa pytanych konsumentów oczekuje, że mobilny portfel ułatwi proces otrzymywania i korzystania ze zniżek oraz kuponów promocyjnych. Niemal tyle samo (44 proc.) uważa alerty informujące o przekroczeniu limitu środków lub niedługiej utracie ważności kuponów promocyjnych za atrakcyjną usługę.

Obecnie firmy mogą skuteczniej niż kiedyś pozyskiwać informacje dotyczące swoich klientów np. za pośrednictwem internetu, portali społecznościowych lub aplikacji mobilnych. Konsumenci wymagają zatem, by oferty, które otrzymują były dopasowane do ich indywidualnych potrzeb i stylu życia.

Według First Data Corporation niemal połowa pytanych Polaków (46 proc.) chciałaby, aby firmy ulepszyły proces personalizacji ofert i promocji. 35 proc. respondentów chciałoby, aby sprzedawcy wysyłali interesujące ich oferty i kupony, gdy przechodzą w pobliżu sklepu. Ponad połowa (52 proc.) decyduje się na zakupy w określonych sklepach ze względu na specjalne promocje i programy lojalnościowe.

Jak informuje firma, badani polscy konsumenci coraz chętniej dzielą się swoimi opiniami na temat produktów i usług za pośrednictwem portali społecznościowych. Dzięki nim bariery pomiędzy klientem a sprzedawcami sukcesywnie zanikają. Obecnie to konsumenci coraz częściej inicjują komunikację, a dzięki narzędziom internetowym mogą skuteczniej niż kiedykolwiek wpływać na otoczenie. Nieco ponad jedna czwarta (27 proc.) dzieli się swoimi opiniami i umieszcza recenzje na temat produktów w sieci.

Co trzeci respondent w Polsce (34 proc.) zanim dokona zakupu szuka porady w mediach społecznościowych. Ponad jedna trzecia pytanych (37 proc.) chętniej wybiera firmy, które umiejętnie wykorzystują najnowsze technologie i media społecznościowe. Niemal połowa (41 proc.) regularnie obserwuje swoje ulubione sklepy i produkty za pomocą mediów społecznościowych.