Amazon e-commerce

Amazon postanowił znieść swoją politykę parytetów cenowych, która obowiązywała na terenie Unii Europejskiej. Do tej pory platforma zabraniała sprzedającym oferować te same produkty po niższych cenach w innych serwisach, a nawet na własnych stronach. W ten sposób amerykański potentat sztucznie zapewniał sobie gwarancje najniższej ceny co jest sprzeczne regulacjami obowiązującymi w Unii Europejskiej

Decyzja jest następstwem postępowania, jakie w ubiegłym roku wszczął brytyjski odpowiednik Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (OFT). Po fali skarg na nieuczciwe praktyki giganta z Seattle, Brytyjczycy chcieli ustalić, czy wewnętrzna polityka cenowa Amazona ma wpływ na pozytywne decyzje o rejestracji przez nowych sprzedawców lub na nakładanie na nich dyskryminujących opłat. Urzędnicy chcieli też wiedzieć, czy Amazon ingeruje w wysokość cen, które sprzedawcy ustalają dla swoich produktów na konkurencyjnych platformach handlowych. Podobne dochodzenie przeciw praktykom Amazona wszczął też ostatnio niemiecki urząd zajmujący się zmowami cenowych.

„Przyjmujemy tę decyzję z zadowoleniem. Amazon jest jedną z największych platform handlowych w Wielkiej Brytanii, a jego sposób ustalania cen ma olbrzymi wpływ na resztę rynku, a więc także na wysokość cen u konkurencji. Sprzedawcy będą teraz mogli dowolnie ustalać swoje ceny, co sprzyja zdrowej konkurencji cenowej i gwarantuje konsumentom dostęp do faktycznie najlepszych ofert” – powiedział Cavendish Elithorn z OFT. Organizacja pomaga firmom skarżącym się na nieuczciwą konkurencję i w tej chwili prowadzi 14 postępowań dotyczących handlu online.

Europejscy sprzedawcy, którzy korzystają z platformy handlowej Amazona mogą swobodnie ustalać ceny od początku września tego roku.