Sfinks z ekspansją w mniejszych miastach

Restauracja Sphinx

Sfinks Polska, spółka zarządzająca sieciami restauracji Sphinx, Wook i Chłopskie Jadło, oprócz rozwoju w dużych miastach jeszcze w tym roku zamierza wprowadzić nową ofertę franczyzową dla osób z mniejszych miejscowości.

O możliwości współpracy z siecią będzie można porozmawiać podczas Shopping Center Forum 2013. Uczestnikami Forum będą bowiem Alicja Bajowska, dyrektor działu inwestycji i eksploatacji firmy Sfinks oraz Krzysztof Borzęcki, specjalista ds. nieruchomości z tej firmy. Więcej informacji na temat SCF 2013 znajduje się tutaj.

Wspomniana oferta umożliwi zainteresowanym uruchomieniem nowej restauracji lub przekształceniem działającego lokalu w restaurację Sphinx otwarcie jej po znacznie niższych kosztach. Po sukcesie zmian wprowadzonych w Chłopskim Jadle jeszcze we wrześniu br. Sfinks rozpocznie proces zmian w restauracjach Wook.

Na ten rok spółka zaplanowała jeszcze otwarcie co najmniej 5 restauracji. Dotychczasowy rozwój sieci i inne zmiany w grupie przełożyły się na dalszy wzrost rentowności biznesu – EBITDA sieci za I półrocze 2013 r. wyniosła 10,8 mln zł, co oznacza wzrost o 20 proc. r/r. Grupa Sfinks Polska w tym samym okresie poprawiła wynik operacyjny o ponad 6,17 mln zł i osiągnęła zysk na tym poziomie w wysokości 608 tys. zł.

– W ostatnich miesiącach intensywnie inwestowaliśmy w rozwój sieci w dużych miastach. Powróciliśmy z naszymi restauracjami do wielu prestiżowych lokalizacji, jak choćby Galerii Krakowskiej czy warszawskiej Galerii Mokotów, gdzie w lipcu otworzyliśmy dwie nasze restauracje – Sphinxa oraz Chłopskie Jadło. Nie wyczerpuje to jednak naszych planów. Jeszcze w tym roku zamierzamy uruchomić kolejnego Sphinxa na starówce w Krakowie, będziemy w nowo budowanym centrum przy Dworcu Głównym w Poznaniu i otworzymy pierwszą wolnostojącą restaurację Sphinx we Wrocławiu przy centrum Futura Park. Wszystkie te inwestycje wiążą się ze znaczącymi nakładami i są realizowane bezpośrednio przez spółkę – mówi Sylwester Cacek, prezes zarządu Sfinks Polska.

– Jednocześnie, chcemy w dalszym ciągu rozwijać się poprzez franczyzę. W tym roku otworzyliśmy jedną taką restaurację, w Świnoujściu, i planujemy dwie kolejne, w Bełchatowie i Krakowie. Potencjał widzimy zwłaszcza w mniejszych miastach, gdzie prowadzenie restauracji przez lokalnego przedsiębiorcę ma szczególne znaczenie. Lepiej zna swój rynek i potrafi wykorzystać jego potencjał. Są to jednocześnie zazwyczaj nie tak duże restauracje jak w centrach miast czy w galeriach handlowych, dlatego wypracowaliśmy rozwiązania, które umożliwiają poprowadzenie restauracji pod marką Sphinx przy znacznie niższych kosztach niż dotychczas. Chcemy dalej rozwijać się we franczyzie, bo jest to opłacalne dla obu stron. W pierwszym półroczu nasi franczyzobiorcy zarobili na czysto 2,1 mln zł, czyli o ponad jedną czwartą więcej niż rok wcześniej – dodaje Sylwester Cacek.

W nowym modelu franczyzowym wstępna opłata została obniżona o 200 tys. zł (z 500-650 tys. zł do 300-450 tys. zł). Koszt ten dotyczy otwarcia nowego lokalu. W przypadku przekształcania już istniejącego punktu w restaurację Sphinx franczyzobiorca poniesie wyłącznie koszty dostosowania lokalu do wymogów sieci. W ramach nowego modelu franczyzowego Sfinks zapewnia m.in. możliwość dzierżawienia części urządzeń i wyposażenia, korzystanie z preferencyjnych warunków zaopatrzenia i promocji centralnych. Sfinks przewiduje, że umowy w nowym modelu będą podpisywane od początku przyszłego roku. Restauracje będą otwierane w miastach od 60 tys. mieszkańców.

We wrześniu br. Sfinks rozpocznie też zmiany konceptu Wook. Planowane jest rozszerzenie profilu klienta poprzez oferowanie dań różnych kuchni azjatyckich, a nie tylko chińskiej. Wprowadzone zostanie nowe menu i nowy sposób serwowania dań. Na 2014 rok zaplanowane są prace projektowe dotyczące organizacji i wyglądu restauracji Wook.

– Kończymy proces zmian w Chłopskim Jadle zapoczątkowany w zeszłym roku. Uważamy, że jest to koncept przygotowany do dalszego rozwoju, choć oczywiście będzie podlegał stałemu procesowi doskonalenia i dopasowywania do potrzeb klientów. Teraz podobny proces rozpoczynamy w sieci Wook. Wprowadzane przez nas zmiany mają rozszerzyć grupę docelową i poprawić wyniki restauracji, a także zapewnić powtarzalność konceptu, co umożliwi dalszy rozwój tej sieci – twierdzi Sylwester Cacek.

Sfinks Polska zarządza 109 restauracjami na terenie Polski, w tym siecią 91 restauracji Sphinx (segment casual dining), 11 restauracjami Chłopskie Jadło (segment premium) i 7 restauracjami Wook (segment casual dining). Pod względem wielkości sprzedaży oraz liczby restauracji, Sphinx jest największą w Polsce siecią typu casual dining. Sfinks Polska jest jednocześnie trzecią pod względem przychodów firmą gastronomiczną w Polsce.

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016