E-commerce
E-commerce

– Rozwój e-commerce podyktowany jest w ogromnej mierze zmianami zachodzącymi w stosunkowo szybkim tempie w polskim społeczeństwie. Konsument staje się coraz bardziej mobilny, niezależny od tradycyjnych determinant zakupowych czyli miejsca i pory. Pragnie wielości wrażeń, możliwości, opcji wyboru, ale jednocześnie nie jest przygotowany na stratę energii mentalnej – powiedziała portalowi Natalia Jaszczyk, dyrektor zarządzająca Sana Consulting.

– Dzięki możliwości dokonywania zakupów internetowych, a przede wszystkim dzięki wyszukiwarkom i różnego typu porównywarkom – ma szansę zorientować się w aktualnościach zakupowych, nie angażując swoich zasobów poznawczych i siedząc w swoim własnym fotelu. Tym samym dochodzimy do kolejnego trendu kształtującego zachowania konsumenckie – wygody, która staje się coraz bardziej istotną, a dla niektórych wręcz osiową wartością zakupową. Kupowanie w internecie daje wygodę praktycznie na każdym etapie ścieżki zakupowej – od procesu wyboru produktu, po moment, w którym zakupy „same przychodzą do domu”.

– Obecny konsument jest wielozadaniowy – mówi się o tzw. multitasking generation. Korzystanie z opcji e-commerce doskonale wpisuje się w potrzeby wieloczynnościowego konsumenta – jak pokazują badania duża ilość Polaków robi zakupy w tym kanale chociażby podczas oglądania programów telewizyjnych. Dodatkowo coraz większy udział w zakupach ma pokolenie Head Down, czy też pokolenie „jednego kliknięcia”, które naturalnie przedkłada zakupy online nad tradycyjne – dodała Natalia Jaszczyk.

Na przełomie sierpnia i września 2013 roku na zlecenie Evigo, organizatora Shopping Center Forum 2013 firma badawcza – Sana Consulting, specjalizująca się w psychologii zachowań konsumenckich, przeprowadziła jakościowe badanie klientów dokonujących zakupów poprzez kanał e-commerce oraz drogą tradycyjną.

Wyniki i wnioski z badania zostaną zaprezentowane na cyklicznym spotkaniu najemców i deweloperów centrów handlowych – Shopping Center Forum 2013. Tytuł badania – Świat wirtualnych i realnych zakupów w umyśle klienta – jak kupuje współczesny polski konsument.