Oświetlenie Philips Lighting
Oświetlenie Philips Lighting

Zdaniem Tomasza Waszkiewicza z firmy Philips Lighting polskie centra handlowe są coraz bardziej innowacyjne. Wciąż jednak wielu inwestorów nie docenia roli oświetlenia w swoich obiektach.

– Na tle Europy Zachodniej w Polsce powstaje bardzo dużo nowych centrów handlowych, podczas gdy w innych krajach trwają raczej modernizacje istniejących już galerii. Budowa nowego obiektu daje często większe możliwości zastosowania nowoczesnej technologii, dlatego że taki budynek można zaprojektować od początku biorąc pod uwagę jego funkcjonalność. Dotyczy to również infrastruktury elektrycznej i sposobu zarządzania oświetleniem budynku. To właśnie instalowanie systemów sterowania oświetleniem połączonych z technologią LED jest najczęściej wybieranym kierunkiem unowocześniania obiektów.  W Polsce stosowanie tych rozwiązań  coraz częściej wymagane jest przez inwestorów. Niestety, wciąż większość nowych galerii jest projektowana w technologii konwencjonalnej i dopiero współpraca z inwestorem, uświadomienie go w zakresie korzyści funkcjonalnych oraz marketingowych nowoczesnego oświetlenia LED daje pozytywne rezultaty – mówi w rozmowie z Retailnet Tomasz Waszkiewicz, business Leader Retail & Hospitality Professional Lighting Solutions Poland and Baltics z firmy Philips Lighting Poland.

Na świecie wiodącym trendem jest stosowanie technologii LED. Umożliwia ona chociażby swobodne sterowanie źródłem światła i regulowanie jego natężenia.

– Jeśli mówimy o oświetleniu w szerszym kontekście, najbardziej charakterystyczne jest to, że oświetlenie odgrywa znaczącą rolę w postrzeganiu jakości i komfortu całego centrum handlowego przez klientów. W okresie szybkiego wzrostu powierzchni handlowej inwestorzy dużo mniejszą wagę przykładali do oświetlenia, liczyła się przede wszystkim lokalizacja i brak konkurencji. W okresie nasycenia rynku i większej konkurencyjności zdążyli już jednak zauważyć, że również nowoczesny system oświetlenia może przyczyniać się do sukcesu biznesowego przedsięwzięcia. Po pierwsze, liczy się wygląd samej galerii z zewnątrz oraz sposób w jaki np. może się ona komunikować z otoczeniem przez zmianę aranżacji świateł. Bez wątpienia obiekt musi się również komponować z ogólną architekturą miejsca. Mamy przykłady realizacji, które otrzymują nagrody za niekonwencjonalne oświetlenie całych elewacji, co także przyciąga uwagę klientów i podnosi prestiż, jest elementem strategii marketingowej centrum – twierdzi Tomasz Waszkiewicz.

– Również wewnątrz budynku oświetlenie ma kilka zadań do spełnienia. Przede wszystkim orientacja i komunikacja, co wpływa na nasze poczucie bezpieczeństwa. Zastanówmy się, jak bardzo negatywnie wpływa na opinię o galerii handlowej źle przemyślany i niedoświetlony parking, w którym trudno znaleźć drogę do wyjścia. Druga funkcja oświetlenia to wpływ na estetykę i nastrój wnętrza. Zaczynając od głównych ciągów komunikacyjnych, poprzez strefy specjalne, takie jak np. food court, charakterystyka światła oraz wygląd zewnętrzny samych opraw powinien licować z pozycjonowaniem marketingowym galerii. Kolejnym trendem w projektowaniu architektury wnętrz centrów handlowych jest coraz rzadsze występowanie produktów katalogowych, a wszystko po to, aby obiekt wyróżniał się na tle podobnych realizacji. Wreszcie, ostatnio mówi się coraz więcej o wpływie biologicznym oświetlenia, tzn. w jaki sposób temperatura barwowa, natężenie światła, ilość światła naturalnego czy wreszcie kolor wpływa na nasze emocje lub motywacje do robienia zakupów – dodaje.

Firma Philips Lighting Poland jest partnerem merytorycznym tegorocznej edycji Shopping Center Forum 2013 Fall Edition odbywającego się w dniach 18-19 września. Więcej informacji na temat Forum znajduje się tutaj.