Morrisons strategia sprzedaży online
Morrisons

Sieci Morrisons i Ocado rozpoczęły współpracę w celu sprzedaży produktów spożywczych online. Umowa między firmami została zawarta na 25 lat i opiewa na 200 milionów funtów. Nowy serwis ma wystartować w styczniu 2014 roku.

Zarząd Morrisons wierzy, że internetowe przedsięwzięcie, wraz z rozbudową sieci lokalnych sklepów pod marką M Local pomoże w rozwoju firmy na coraz bardziej konkurencyjnym rynku. Brak opcji zamawiania towarów w internecie oraz słabo rozbudowana sieć lokalna przyczyniły się do 10-procentowego spadku wyników finansowych firmy w ostatnim roku.

Morrisons ma obecnie około 500. supermarketów oraz 33. lokalnych sklepów, których liczba ma do końca 2014 roku wzrosnąć do 200. Dalton Philips, prezes sieci Morrisons twierdzi, że firma nadal będzie otwierać duże supermarkety jeśli tylko znajdzie się na nie zapotrzebowanie. Wolałby jednak, czego nie kryje, skupić się na zamówieniach online oraz rozwoju mniejszych sklepów.

Natomiast firma Ocado, od dłuższego czasu działająca w sieci, nie może narzekać na wyniki finansowe. Klienci składają coraz więcej zamówień online. Tylko w minionym kwartale firma zwiększyła a sprzedaż o 16.4%, osiągając przychód 192.2 miliona funtów. W pierwszej połowie roku 2013 wzrost ten wynosił 15.2 %, a w skali roku, wartość akcji Ocado wzrosła ponad czterokrotnie.

Jedno z postanowień zawartej umowy zakłada, że Ocado sprzeda swoje centrum dystrybucji w angielskim hrabstwie Warwickshire. W ten sposób spółka stanie się uzależniona od firmy Morrisons. Ta ryzykowna decyzja to wynik strategii, która zakłada wysyłkę produktów z centrum dystrybucyjnego, a nie (jak ma to miejsce u konkurencji) z półek tradycyjnych sklepów.

Prezes Ocado, Time Streiner, stwierdził: „Z niecierpliwością oczekujemy startu nowego biznesu. Pozwoli nam on na pełną realizację naszego modelu operacyjnego”.