Multichannel Retailing na Shopping Center Forum

E-commerce

E-commerce

Na przełomie sierpnia i września 2013 roku na zlecenie Evigo, organizatora Shopping Center Forum 2013 firma badawcza – Sana Consulting, specjalizująca się w psychologii zachowań konsumenckich, przeprowadziła jakościowe badanie klientów dokonujących zakupów poprzez kanał e-commerce oraz drogą tradycyjną.

Z badania wynika, że 57 proc. ankietowanych zapewnia, iż udział w koszyku zakupowym produktów nabywanych on-line wzrośnie – do czego przyczyniają się czynniki takie jak: możliwość porównania cen, ustalenia terminu domowej dostawy, dostępność produktów 24/7 czy oszczędność czasu – czyli korzyści racjonalne.

Wszystko to składa się na wygodę, która według badanych często prowadzi do rezygnacji z zakupów tradycyjnych – zwłaszcza wybranych grup towarowych takich jak artykuły do aranżacji wnętrz, funkcjonalne akcesoria domowego użytku, produkty dla dzieci – w tym także zabawki czy pożywienie – zauważają analitycy Sana Consulting.

Analitycy zbadali także powody, które powstrzymują kupujących od realizowania większości  swoich zakupów w internecie. Okazało się, że głównym powodem jest brak możliwości przymierzenia i fizycznego kontaktu z towarem oraz ryzyko związane z możliwością pojawienia się na portalu nieprawdziwych zdjęć lub opisów przedmiotu sprzedaży.

Ciekawą barierę psychologiczną stanowi także brak natychmiastowej nagrody – na dostawę produktu zamówionego on-line trzeba zazwyczaj poczekać, co w przypadku realizacji wzorca zakupowego „na poprawę nastroju” jest poważną przeszkodą w korzystaniu z wirtualnego środowiska zakupowego.

Wśród pytań zadanych ankietowanym były także te dotyczące pozytywnych emocji, które generują zakupy w salonach tradycyjnych i w sklepie internetowym.

Z analizy odpowiedzi wynika, że trudno jednoznacznie zawyrokować, która formuła zakupowa jest aktywniejszym źródłem pozytywnych emocji.

– W badaniu te emocje w obu kanałach rozkładają się bardzo podobnie. Jest część sytuacji, dla których kanał on-line generuje zdecydowanie więcej emocji o pozytywnym znaku, zwłaszcza w przypadku zakupu produktów prywatnych, ale jest równie dużo pozytywnych emocjonalnie doświadczeń konsumenckich w realnym środowisku zakupowym, często podczas kupowania produktów publicznych. Warto także podkreślić, że cechy temperamentu czy osobowości konsumenta mogą warunkować powstawanie pozytywnych emocji podczas bądź to wirtualnych, bądź tradycyjnych zakupów – zauważyli analitycy.

Pełny raport z badania – Świat wirtualnych i realnych zakupów w umyśle klienta – jak kupuje współczesny polski konsument – zostanie zaprezentowany podczas Shopping Center Forum 2013. Forum odbędzie się 18-19 września 2013 roku w Warszawie.

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016