John Lewis mcommerce trendy

John Lewis Partnership, grupa odpowiedzialna m.in. za marki Waitrose i John Lewis, zamknęła pierwsza połowę roku z 7,3- procentowym wzrostem sprzedaży i 7,5-procentowym wzrostem dochodów. Wykorzystanie kanałów online odegrało kluczową rolę w zwiększeniu sprzedaży, podnosząc ją o 40,6% na waitrose.com i o 17,1% na johnlewis.com

Grupa zaprezentowała swoje wyniki finansowe w opublikowanym właśnie półrocznym raporcie. Ogólny wynik sprzedażowy wyniósł 4,73 miliarda funtów, co stanowi wzrost o 323,2 miliona, osiągając zysk na poziomie 4,22 miliarda funtów (wzrost o 293,2 miliona). Waitrose, brytyjski detalista z branży spożywczej, dołożył do tej puli 3,02 miliarda funtów, co stanowi wzrost o 7,8% w skali roku. Waitrose osiągnął zysk na poziomie 2,85 miliarda, co stanowi wzrost o 8%. John Lewis, sieć salonów sprzedaży o asortymencie obejmującym rozmaite artykuły od odzieży po gospodarstwo domowe, nie może pochwalić się tak dobrym wynikiem. Firma dołożyła zaledwie 1,7 miliarda funtów do całkowitego wyniku grupy, rosnąc o 6,6%. Zysk John Lewis wzrósł o 6,5%, osiągając pułap 1,37 miliarda funtów.

„Jako grupa jesteśmy całkowicie oddani idei stabilnego i długoterminowego wzrostu. Jako część tej idei, w marcu przeprowadziliśmy coś co nazwałem cichą rewolucją” – twierdzi Sir Charlie Mayfield z zarządu John Lewis Partnership. „Chcemy w ten sposób upewnić się, że każdy podmiot wchodzący w skład grupy będzie miał indywidualnie zaplanowaną strategię rozwoju. Przenieśliśmy także johnlewis.com na nową platformą, otworzyliśmy nowe centrum dystrybucji Waitrose w Leyland i ogłosiliśmy otwarcie nowego centrum dystrybucji dla John Lewis w Milton Keynes” – tłumaczy. Wybudowane za kwotę 97 milionów funtów centrum w Milton Keynes ma zostać otwarte w 2015 roku i obsługiwać dostawę towaru do 1500 placówek Collect Plus.

Sklep internetowy Waitrose poradził sobie nieźle, zwiększając sprzedaż o 40,6%. Firma podkreśla, że wynik ten został podyktowany szerokim asortymentem sklepu, opcją porównywania cen, listą najbardziej popularnych produktów, darmową dostawą, kartą lojalnościową myWaitrose oraz umieszczenie w ofercie brytyjskich produktów regionalnych. Otwarcie nowego sklepu online Waitrose planuje na 2014. Ma on dwukrotnie zwiększyć możliwości dostawcze sieci.

E-sklep John Lewis przeszedł generalny remont i osiągnął wynik sprzedażowy na poziomie 1 miliarda funtów. Łączna sprzedaż na johnlewis.com wyniosła w pierwszej połowie roku 439.9 miliona funtów, co stanowi wzrost o 17.1%. Nowa strona www została uruchomiona w ostatnich miesiącach, głównie w celu zapewnienia firmie miejsca w czołówce awangardy e-commerce, i oferuje obecnie ponad 200 tys. produktów. Sklep odnosi także sukcesy w sprzedaży mobilnej. W lipcu, kiedy uruchomiono mobilną aplikację sprzedażową, firma zaczęła notować wzrost sprzedaży. Okazuje się, że za ponad 40% odwiedzin na stronie www odpowiedzialni są użytkownicy telefonów i tabletów. Firma przygotowuje się teraz na sezon świąteczny – najbliższa gwiazdka będzie ich zdaniem pierwszym „Mobilnym Bożym Narodzeniem” w historii.

John Lewis Partnership to grupa zrzeszająca 39 salonów John Lewis, sklep internetowy johnlewis.com, 257 supermarketów Waitrose, 37 lokalnych sklepów Waitrose oraz platformę waitrose.com

tekst opracował Grzegorz Pawłowski