e-commerce
E-commerce, fot. Shutterstock

Spowolnienie gospodarcze w Polsce nie dotknęło rynku e-commerce – wynika z badania przeprowadzonego przez Cube Research. Wzrasta liczba zarówno powstających nowych sklepów, jak i kupujących. Tylko w 2012 roku wartość rynku wyniosła ponad 20 mld zł. Prognozowana dynamika wzrostu na ten rok przekracza 20 proc.

Jak wynika z analizy ostatni rok był lepszy niż poprzedni – zadeklarowała ponad połowa (51 proc.) badanych przez Cube Research właścicieli sklepów internetowych, z czego 40 proc. mówiło o poprawie sytuacji finansowej swojego przedsiębiorstwa. Więcej niż co drugi e-sklep (55 proc.) może się pochwalić wzrostem wartości sprzedaży, u co piątego utrzymała się ona na dotychczasowym poziomie. Dobre nastroje w e-commerce mają swoje uzasadnienie. Handel w sieci przetrwał niełatwy okres dla krajowej gospodarki, a optymistyczne dane wskazujące na wychodzenie Polski ze stagnacji mają przełożenie na prognozy przedstawicieli e-sklepów dotyczące kolejnych 12 miesięcy.

Aż 70 proc. właścicieli sklepów internetowych przewiduje, że w najbliższym roku przychody ich przedsiębiorstw wzrosną. Zdecydowana większość prognozuje pozyskanie większej liczby klientów, co nie zaskakuje, bo dane dotyczące wydatków Polaków na zakupy w sieci są optymistyczne (tylko w 2012 roku wydatki te wyniosły niespełna 23 mld zł, podczas gdy w 2011 roku było to 17 mld zł.). Ubiegłoroczne przewidywania przedsiębiorców zasadniczo okazały się trafne. Widoczny jest – w porównaniu z poprzednim rokiem – wzrost optymizmu przedstawicieli e-sklepów (obecnie 66 proc. liczy na poprawę sytuacji, rok temu było ich o 10 proc. mniej). Prawdopodobnie wynika to z faktu, iż przed rokiem media rozpisywały się o panującej recesji, natomiast w chwili obecnej mówi się o lepszych czasach dla koniunktury gospodarczej.

Porównując wyniki nastrojów, Cube Research stawia tezę, iż rynek e-commerce jest przeciwieństwem tzw. tradycyjnego biznesu. Wśród jego przedstawicieli jedynie 15 proc. pozytywnie oceniło kondycję finansową swojego przedsiębiorstwa, zaś niemal 40 proc. wskazywało na spadek przychodów, podczas gdy wzrost deklarował jedynie co piąty.

– Na tle tradycyjnych przedsiębiorstw rynek usług e-commerce można określić mianem zielonej wyspy – twierdzi Marcin Walocha z Dontpay, firmy będącej partnerem badania. – Jeśli prognozowane tempo wzrostu się utrzyma, bardzo prawdopodobne, że wartość e-commerce zbliży się w 2013 roku do 30 mld zł. Badania Cube Research potwierdzają, że rynek rośnie i – wszystko na to wskazuje – będzie dalej wzrastał.