Obiekty wynajęte w 100 proc. w dniu otwarcia to rzadkość

Centrum Handlowe

Centrum handlowe, fot. Shutterstock

Skutki pogarszającej się koniunktury gospodarczej w Polsce dotknęły rynek nieruchomości handlowych. Zmieniły się zachowania konsumentów, a co za tym idzie strategie rozwoju sieci handlowych i deweloperów. Obecna struktura popytu skłania inwestorów do budowy parków handlowych w mniejszych miejscowościach oraz kolejnych centrów handlowych w największych aglomeracjach – wynika z analizy firmy Cushman & Wakefield.

Specjaliści firmy C&W twierdzą, że obecna struktura popytu sprawia, że okresy komercjalizacji nowych obiektów znacząco się wydłużają, a obiekty wynajęte w 100 proc. w dniu otwarcia należą do rzadkości. Średnia stopa pustostanów wzrosła nieznacznie do poziomu 3–5 proc., z uwagi na zwiększającą się ilość niewynajętej powierzchni w obiektach drugorzędnych.

Stawki czynszowe nadal są zróżnicowane, zależą od miasta oraz konkretnego obiektu. Duże wahania występują również między stawkami umownymi i efektywnymi. Rekordowe czynsze notowane są w najlepszych warszawskich centrach handlowych i wynoszą 75–85 euro/mkw./miesiąc.

W pierwszej połowie 2013 r. w Polsce oddano do użytku blisko 200 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, dzięki czemu zasoby krajowe wyniosły na koniec czerwca 11,2 mln mkw. Największym ukończonym obiektem była Europa Centralna w Gliwicach o powierzchni 67 tys. mkw. – połączenie centrum i parku handlowego. Główna fala podaży spodziewana jest jednak w drugiej połowie roku, kiedy zostanie ukończone blisko 450 tys. mkw. powierzchni, między innymi w Galerii Katowickiej i Poznań City Center.

Jak wynika z badania C&W w ostatnim okresie rozpoczęła się realizacja kilku znaczących inwestycji handlowych, co spowodowało, że na koniec czerwca 2013 r. w budowie pozostawało ok. 850 tys. mkw. Analiza projektów w przygotowaniu pozwala prognozować niewielki spadek rocznej podaży powierzchni handlowej w kolejnych dwóch latach.

Popyt na nowoczesne powierzchnie handlowe jest generowany przede wszystkim przez największe sieci niespożywcze poszukujące atrakcyjnych lokalizacji i korzystnych warunków najmu. Mniejsze podmioty rozwijają się z dużą ostrożnością. Sektor spożywczy czeka na zakończenie kolejnego etapu konsolidacji na rynku hipermarketów. Wydarzeniem na rynku w zakresie popytu było wejście nowego operatora sportowego – sieci Sports Direct.

 

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016