Przybędzie 50 tys. mkw. powierzchni wyprzedażowej do 2015 roku

Factory Kraków

Factory Kraków, Neinver

Dzięki oddaniu do użytku w pierwszej połowie roku Factory Annopol w Warszawie (9,7 tys. mkw), całkowite zasoby powierzchni w centrach wyprzedażowych w Polsce  wzrosły do blisko 160 tys. mkw. Obecnie na rynku działa dziesięć centrów wyprzedażowych: Factory Ursus (Warszawa), Factory Wrocław, Factory Luboń (Poznań), Factory Kraków, Factory Annopol (Warszawa), Fashion House Piaseczno (Warszawa), Fashion House Gdańsk, Fashion House Sosnowiec, Ptak Outlet Rzgów (Łódź) oraz Outlet Park Szczecin – wynika z raportu przygotowanego przez firmę Cushman & Wakefield.

Aktualnie w II fazie budowy znajdują się Ptak Outlet Rzgów i  Outlet Park Szczecin. Trwa adaptacja i rozbudowa centrum handlowego w Białymstoku (Outlet Białystok, dawna Galeria Podlaska o powierzchni 13 tys. mkw.) na potrzeby centrum wyprzedażowego o łącznej powierzchni 25 tys. mkw. Kolejne centra handlowe planowane są w Białymstoku (City Outlet Białystok o powierzchni 14 tys. mkw.) i Lublinie (City Outlet Lublin o powierzchni 11 tys. mkw.). Jeśli wszystkie plany zostaną zrealizowane, w Polsce do 2015 roku przybędzie 50 tys. mkw. powierzchni centrów wyprzedażowych.

W centrach wyprzedażowych działa blisko 1 tys. sklepów znanych krajowych i międzynarodowych sieci handlowych, głównie z branży odzież, obuwie i akcesoria sportowe. Popyt na lokale handlowe w centrach wyprzedażowych jest umiarkowany, o czym świadczy: fazowanie budowy obiektów, stopniowe oddawanie zbudowanej powierzchni do użytkowania, utrzymywanie się pustostanów i stosunkowo niskie stawki czynszowe.

Współczynnik pustostanów w centrach wyprzedażowych jest nieznacznie wyższy niż w tradycyjnych centrach handlowych, w końcu czerwca wyniósł 6 proc. Najwięcej niewynajętej powierzchni jest w Krakowie, Warszawie i Łodzi, a najmniej w Gdańsku, Szczecinie i Konurbacji Katowickiej.

Za lokal 100–150 mkw. trzeba zapłacić w Warszawie czynsz w wysokości 21–23 euro/mkw./miesiąc, a w innych aglomeracjach 19–21 euro/mkw./miesiąc.

Reklama

Galeria Jurajska