online payments
Shutterstock

Najwięksi operatorzy płatności na świecie, Visa, MasterCard i American Express, nawiązali współpracę w celu opracowania programu ramowego dla nowego standardu płatności elektronicznych. Miałby on znacznie uprościć zakupy online.

Według amerykańskiego urzędu statystycznego, około 6% zakupów jest opłacanych elektronicznie, co stanowi 200-procentowy wzrost w stosunku do roku 2004. Wraz z wzrostem liczby transakcji elektronicznych, rosną oczekiwania klientów dotyczące ich bezpieczeństwa ich wirtualnych pieniędzy.

Dlatego operatorzy kart płatniczych wspólnie wypracowali koncepcję „żetonu płatności”, który zastąpiłby używany dotychczas tradycyjny numer konta. Klienci nie musieliby już wprowadzać wielocyfrowych numerów podczas zatwierdzania płatności online. Nowe rozwiązanie zapewniałoby także dodatkową ochronę płatności i wyeliminowało potrzebę przechowywania danych o numerach kont konsumentów.

Aby zapewnić spójność systemu w skali globalnej, żetony byłyby generowane tak, aby zachować kompatybilność z obecnymi standardami na rynku, oraz ze wszystkimi istniejącymi obecnie systemami płatności. Kluczowe założenia nowego standardu obejmują dostęp do większej ilości danych o transakcji w celu sprawniejszego wykrywania oszustw, jednolitą metodę weryfikacji klienta, oraz uproszczenie całego procesu płatności.

„Przez ponad 50 lat segment rynku odpowiedzialny za płatności polegał na standardach pozwalających na bezpieczne i konsekwentne obsługiwanie transakcji” – twierdzi Jim McCarthy, odpowiedzialny w Visa za strategię rozwoju i programy partnerskie. „Ponieważ liczba konsumentów robiących zakupy przy pomocy swoich telefonów, tabletów i komputerów stale rośnie, jako liderzy sektora jesteśmy zobligowani do opracowania nowych standardów, które zapewniłyby płatnościom online taki sam poziom bezpieczeństwa i pewności, jaki oferują tradycyjne karty kredytowe” – dodaje.

„Ewolucja polegająca na stopniowym odchodzeniu od kart kredytowych na rzecz płatności cyfrowych ma na celu zapewnienie klientom łatwej i bezpiecznej metody robienia zakupów. Chcemy, aby klienci nie musieli zawracać sobie głowy numerem konta czy karty kredytowej, kiedy robią zakupy przy pomocy urządzenia mobilnego. Jego miejsce zająłby właśnie żeton płatności” – tłumaczy Ed McLaughlin, odpowiedzialny w MasterCard za nowe metody płatności.

“Dodatkowo, będziemy mieli możliwość pobudzać wzrost zainteresowania płatnościami cyfrowymi poprzez oferowanie nowych produktów i usług. Dzięki temu, klienci będą mogli uświadomić sobie pełnię potencjału, jaki oferują w dzisiejszym świecie płatności cyfrowe” – dodaje Mike Matan z American Express.

W najbliższych tygodniach projekt ma on zostać przedstawiony kolejnym partnerom finansowym oraz niezależnym instytucjom czuwającym nad rynkiem w celu prowadzenia dalszych prac.