Mariusz Czerwiak, JLLS: Więcej marek premium w polskich outletach

Mariusz Czerwiak, Jones Lang LaSalle

W jakich miejscach w Polsce wciąż brakuje centrów outletowych? Czy nasz kraj jest dobrym rynkiem dla tego typu obiektów? I dlaczego komercjalizacja tego typu obiektów trwa dłużej niż tradycyjnych centrów handlowych? – te pytania redakcja Retailnet zadała Mariuszowi Czerwiakowi, dyrektorowi w Dziale Najmu Powierzchni Handlowych firmy Jones Lang LaSalle.

– W Polsce funkcjonuje aktualnie 10 centrów wyprzedażowych o łącznej powierzchni handlowej 163 tys. mkw. zlokalizowanych przede wszystkim w największych miastach w centrum i na zachodzie kraju. Nasycenie powierzchnią outletową jest najniższe na wschodzie Polski, ale należy pamiętać, że aktualnie w Białymstoku i Lublinie w budowie są pierwsze projekty tego typu, o łącznej powierzchni najmu około 25 tys. mkw. – mówi w rozmowie z Retailnet Mariusz Czerwiak.

– Biorąc pod uwagę kryterium wolumenu powierzchni sektora outletowego, Polska jest porównywalnym rynkiem do niemieckiego, ale mniejszym niż kraje, w których przemysł odzieżowy jest bardziej rozwinięty jak np. we Włoszech (ok. 550 tys. mkw.), Wielkiej Brytanii (ok. 600 tys. mkw.), Francji (ok. 300 tys. mkw.). Także zestaw najemców różni się znacząco – w outletach takich jak Bicester Village w Oxfordshire pod Londynem czy Designer Outlet Serravalle między Mediolanem a Bolonią możemy znaleźć marki luksusowe takie jak Bulgari, Cerruti, Burberry, Versace, Kenzo, Armani, podczas gdy w polskich outletach głównie są to marki ze średniej półki cenowej. Warto jednak zwrócić uwagę, że stopniowo zaczynają się w nich również pojawiać  marki z wyższej półki. W naszej ocenie w perspektywie kilku najbliższych lat rynek projektów outletowych nadal będzie się rozwijał, jednak będzie to ściśle zależne od rozwoju galerii handlowych – dodaje.

– Centra outletowe są bardzo ciekawą alternatywą dla regularnych projektów, zwłaszcza w czasie spowolnienia gospodarczego, kiedy klienci zwracają większą uwagę na poziom i strukturę swoich wydatków. Produkty w cenach niższych o 30-70 proc. są alternatywą dla osób zainteresowanych markowym towarem dobrej jakości, dla których jednak zakup odzieży czy artykułu wyposażenia wnętrz z najnowszej kolekcji nie jest priorytetem. Tak jak różne są upodobania zakupowe klientów, tak samo istnieje bardzo duża grupa odbiorców kierujących się w swoich wyborach przede wszystkim ceną, a w drugiej kolejności aktualnością oferty i jej zgodnością z najnowszymi trendami. Rosnąca popularność centrów wyprzedażowych ma związek ze zmianą modelu zakupów szczególnie przez młodych, dobrze wykształconych Polaków, którzy chcą mieć dobrą jakość za niską cenę – twierdzi Mariusz Czerwiak.

– Komercjalizacja outletów zwykle trwa dłużej aniżeli regularnych centrów handlowych ze względu na mniejszą liczbę najemców, którzy mogą rozwijać sklepy w outletach. Większość najemców, aby uruchomić placówkę outletową musi być obecna w kilku – kilkunastu centrach handlowych. Ta relacja jest ze sobą ściśle powiązana – zapewnia dyrektor w Dziale Najmu Powierzchni Handlowych firmy Jones Lang LaSalle.

 

Reklama

Galeria Jurajska