Wraz ze zbliżającym się sezonem świątecznym, sprzedawcy internetowi przygotowują się do zwiększenia ruchu na swoich witrynach. Utrzymanie wysokiej przepustowości stanowi w tym gorącym okresie nie lada wyzwanie. Firma Compuware radzi, by odpowiednio wcześnie pomyśleć o wprowadzeniu usprawnień oraz zawczasu wyciągnąć wnioski z ubiegłorocznych błędów.

W e-handlu duża przepustowość przekłada się bezpośrednio na biznesowe korzyści, ponieważ, delikatnie mówiąc, cierpliwość nie jest mocną stroną klienta internetowego. Im dłuższy jest czas reakcji witryny, tym bardziej spadają obroty firmy, a konkurencja na tym polu jest bardzo silna. Jak pokazuje ranking firmy Copuware, najlepsi potrafią osiągnąć czas reakcji witryny krótszy niż pół sekundy. Innymi słowy, jeśli przedsiębiorca chce utrzymać duży ruch, musi podjąć wszystkie dostępne kroki, aby zapewnić jak najsprawniejsze działanie strony internetowej. Compuware opublikował na blogu szereg wskazówek, które mają pomóc sprzedawcom uniknąć najczęściej spotykanych problemów z przepustowością stron.

Przede wszystkim należy ustalić, jakie czynniki mają wpływ na wydajność witryny. Jedną z przyczyn rezygnacji klientów jest długi czas oczekiwania. Użytkownicy stają się coraz bardziej wymagający jeśli chodzi o czas. Gdy strona ładuje się zbyt wolno, albo trzeba długo czekać, aż wyświetlą się informacje o produkcie, klienci zrezygnują i pójdą do konkurencji. To samo dotyczy procesu finalizowania transakcji. Nie może on być zbyt długotrwały, bo inaczej klient zrezygnuje z zakupu. Eksperci radzą więc, by stale i aktywnie monitorować ruch na stronie, wydajność infrastruktury i usług dostarczanych przez firmy zewnętrzne oraz pilnować wydajności usługi CDN (Content Delivery Network).

Kolejnym czynnikiem, który może spowodować niezadowolenie użytkowników są błędy na stronie. Niedziałająca witryna powoduje frustrację klientów, która przekłada się na zmniejszenie ruchu. Warto też pamiętać, żeby przygotować się od strony technicznej, jeśli rozpoczynamy akcję marketingową czy promocję w mediach społecznościowych. Jeśli link, który kieruje na naszą witrynę nie działa, to pieniądze, które przeznaczyliśmy na reklamę możemy uznać za wyrzucone w błoto. Gdy zwiększony ruch powoduje, że strona pada, użytkownicy już na nią nie wrócą. Aby uniknąć takiej sytuacji, Compuware radzi, by dobierać takie oprogramowanie, które będzie dobrze działało w każdej przeglądarce oraz by pilnować, czy wzbogacenie funkcjonalności strony nie powoduje, że staje się ona niedostępna po wyłączeniu JavaScriptu. Dobrze jest przetestować witrynę na różnych urządzeniach oraz zapewnić sobie możliwość wyłączenia niektórych funkcji w poszczególnych przeglądarkach. Aby uniknąć zawieszenia się strony z powodu natężenia ruchu, warto zapewnić sobie awaryjną obsługę na wypadek, gdyby wystąpił błąd po stronie dostawcy.

Niektóre z najnowszych trendów w e-commerce mogą stanowić wyzwanie technologiczne. Według Compuware, w tym roku ponad 50 proc. klientów będzie robiło zakupy online za pomocą urządzeń mobilnych. „Dlatego przedsiębiorcy powinni skupić się na optymalizacji oprogramowania przeznaczonego na tablety i smartfony. W wypadku aplikacji przeznaczonych na lokalne rynki dobrze jest mieć plan awaryjny, np automatyczne przełączenie na stronę internetową w razie gdyby wystąpiły długotrwałe problemy z aplikacją. Mobilne wersje sklepu internetowego należy, tak samo jak stronę www, przetestować na różnych urządzeniach” – czytamy na blogu Compuware.