Zapotrzebowanie na lokale w centrach outletowych jest umiarkowane

Katarzyna Michnikowska

Katarzyna Michnikowska

Zdaniem Katarzyny Michnikowskiej z firmy Cushman & Wakefield rynek outletowy jest odpowiednio nasycony w naszym kraju. Budowa kolejnych tego typu obiektów wyprzedażowych zależy od liczby sklepów regularnych otwieranych w tradycyjnych centrach handlowych.

– W chwili obecnej każde z ośmiu największych polskich miast ma co najmniej jedno centrum wyprzedażowe. Potrzeba budowy kolejnych obiektów outletowych pojawi się, gdy wzrośnie znacząco liczba podstawowych sklepów sieciowych, a co za tym idzie wolumen towarów do sprzedaży w centrach outletowych, czyli starych kolekcji, egzemplarzy uszkodzonych, niewymiarowych, prototypów i tym podobnych – mówi w rozmowie z Retailnet Katarzyna Michnikowska, starszy konsultant działu wycen i doradztwa z firmy Cushman & Wakefield

– Popyt na lokale handlowe w centrach wyprzedażowych jest umiarkowany, o czym świadczą: fazowanie budowy obiektów, stopniowe oddawanie zbudowanej powierzchni do użytkowania, utrzymywanie się pustostanów i stosunkowo niskie stawki czynszowe. Dalszy rozwój rynku centrów outletowych w Polsce widzieć należy raczej w perspektywie długoterminowej. Poza Białymstokiem i Lublinem próby budowy kolejnych centrów wyprzedażowych mogą być jeszcze podejmowane w Toruniu/Bydgoszczy, Konurbacji Katowickiej i Trójmieście. Najbardziej prawdopodobny scenariusz na najbliższe lata to jednak rozbudowy już istniejących obiektów w największych aglomeracjach – dodaje.

Według starszego konsultanta C&W jeśli wszystkie plany deweloperów zostaną zrealizowane, do 2015 r. przybędzie 50 tys. mkw. powierzchni centrów wyprzedażowych.

– Całkowite zasoby powierzchni w centrach wyprzedażowych w Polsce wzrosły do blisko 160 tys. mkw. dzięki oddaniu do użytku w pierwszej połowie roku Factory Annopol w Warszawie (19,7 tys. mkw.). Obecnie na rynku działa dziesięć centrów wyprzedażowych. W budowie pozostaje obecnie II faza Ptak Outlet Rzgów i II faza Outlet Park Szczecin. Trwa adaptacja i rozbudowa centrum handlowego w Białymstoku (Outlet Białystok, dawna Galeria Podlaska o powierzchni 13 tys. mkw.) na potrzeby centrum wyprzedażowego o łącznej powierzchni 25 tys. mkw. Kolejne centra handlowe planowane są w Białymstoku (City Outlet Białystok o powierzchni 14 tys. mkw.) i Lublinie (City Outlet Lublin o powierzchni 11 tys. mkw.). – twierdzi Katarzyna Michnikowska.

Reklama

Galeria Jurajska