E-commerce
E-commerce

W obszarze użyteczności sklepów internetowych jest jeszcze wiele do poprawy – średnia ocen wszystkich analizowanych sklepów wyniosła 64 proc. Najlepiej w badaniu wypadł Mediamarkt.pl ze średnio oceną 82 proc.

Kolejne miejsca w rankingu zajęły sklepy Cyfrowe.pl i Answear.com (odpowiednio 78 i 75 proc.) – wynika z pierwszego w Polsce raportu dotyczącego użyteczności e-sklepów opracowanego przez Usability LAB oraz portal eKomercyjnie.pl.

Raport „Użyteczność detalicznych sklepów internetowych w Polsce w 2013 roku” powstał dzięki wnikliwej ocenie, której poddano 20 najczęściej odwiedzanych i najlepiej ocenianych detalicznych sklepów internetowych funkcjonujących w Polsce.

Inspiracją do przygotowania raportu był bardzo wysoki odsetek porzucanych koszyków w sklepach internetowych – w roku 2013 na rynkach USA i UK odsetek ten wyniósł aż 61 proc . Według opinii klientów to właśnie błędy w obszarze użyteczności są najczęstszymi powodami porzucania koszyków. Dlatego w raporcie poddano analizie  użyteczność na etapie kompletowania listy zakupów (poruszanie się po sklepie, umieszczanie produktów w koszyku) i wyjścia do kasy (podanie danych klienta, wyboru sposobu dostawy i opcji towarzyszących złożeniu zamówienia).

– Zdecydowaliśmy się na przeprowadzenie tak złożonej analizy, by sprawdzić czy e-sklepy w Polsce są odpowiednio zaprojektowane pod kątem użyteczności serwisu internetowego. Tym samym czy w pełni wykorzystują potencjał zakupowy oferując klientom wygodę i prostotę robienia zakupów – mówi Jacek Popko, pomysłodawca raportu, Usability LAB, działu badawczego agencji KKVLAB.

Do badania wykorzystano autorską metodę badawczą „Indeks Użyteczności Sklepu Internetowego”, która zapewnia porównywalność wyników pomiędzy sklepami działającymi w różnych branżach. Każdy sklep poddano wnikliwej ocenie, analizując blisko 200 kryteriów użyteczności z czterech obszarów: dostępności, ergonomii, architektury informacji oraz odporności na błędy użytkownika.

Analiza zbiorczych wyników uzyskanych przez e-sklepy w poszczególnych obszarach pokazała, że najlepiej wypada architektura informacji (średnia ocen 68 proc.), nieco gorzej ergonomia i odporność na błędy (63 proc.), najsłabiej zaś dostępność (53 proc.). W praktyce oznacza to, że sklepy najbardziej dbają o to, by oferta była dobrze wyeksponowana, jeżeli zaś chodzi o wyjście do kasy lub wsparcie dla szerokiej gamy urządzeń i systemów, a także spełnienie potrzeb osób z ograniczeniami, np. niedowidzących, sytuacja przedstawia się nieco gorzej.

Średnia ocen wszystkich analizowanych sklepów wyniosła 64 proc.

– Średnia ocena na poziomie 64 proc. to i dużo i mało. Oznacza to, że kluczowe e-sklepy działające w Polsce rozumieją znaczenie użyteczności serwisu www w procesie sprzedaży, jednak nie w pełni wykorzystują jej potencjał. Mam nadzieję, że to badanie pomoże sklepom w poprawie użyteczności, co w konsekwencji sprawi, że polscy klienci będą mogli kupować w Internecie jeszcze szybciej i jeszcze wygodniej – dodaje Krzysztof Bartnik, redaktor naczelny eKomercyjnie.pl

Wśród najwyżej ocenionych znalazły się sklepy: Mediamarkt.pl (82 proc.), Cyfrowe.pl (78 proc.), Answear.com (75 proc.), Oponeo.pl (73 proc.) i Zalando.pl (72 proc.).

Bardzo dobrze wypadły dwa sklepy: Mediamarkt.pl oraz Cyfrowe.pl, które pomimo faktu, że na pierwszy rzut oka mają mniej nowoczesny interfejs od pozostałych sklepów mogą pochwalić się dbałością o funkcjonalności, o których zapomina większość graczy na rynku. Mediamarkt.pl jako jedyny z analizowanych jest przyjazny dla tabletów i smartfonów, obecnie tak często używanych przez kupujących.

Badanie przeprowadzono w sierpniu i wrześniu 2013 roku. Ocenie poddano 20 działających na polskim rynku sklepów internetowych o największej liczbie odwiedzin (wg. Megapanel/PBI za styczeń – kwiecień 2013 r.), przy czym nie brano pod uwagę serwisów takich jak porównywarki cenowe, agregatorzy ofert, kluby zakupowe oraz sklepy B2B, które z definicji mocno różnią się  funkcjonalnie od sklepów detalicznych.

Na liście badanych sklepów znalazły się m.in. Alma24.pl, Empik.com, Euro.com.pl, Komputronik.pl, Mediamarkt.pl, Merlin.pl, Militaria.pl, Tchibo.pl.