Mimo porażki systemu identyfikacji biometrycznej wprowadzonego niedawno na iPhonie 5S, 53% amerykańskich użytkowników smartfonów twierdzi, że przy płatnościach mobilnych chętniej korzystaliby z identyfikacji na podstawie odcisków palców niż na podstawie hasła. Jak wynika z raportu opublikowanego przez PayPal i National Cyber Security Alliance (NCSA), jedynie 15% czułoby się niekomfortowo korzystając z tego rozwiązania.

Spośród ankietowanych 25% przyznało, że przeprowadzają co najmniej jedną transakcję dziennie przez smartfon, a 16% dokonuje jednej czwartej wszystkich zakupów przez aplikacje mobilne. 35% czuje się najbezpieczniej robiąc zakupy online przy pomocy komputera, natomiast smartfony i tablety za bezpieczne uznało mniej niż 10%.

W ramach badania przepytano ponad tysiąc dorosłych osób. Inicjatywa PayPal i National Cyber Security Alliance (NCSA), zwana National Cybersecurity Awareness Month, ma na celu edukację konsumentów w zakresie bezpieczeństwa urządzeń mobilnych. Dwie trzecie ankietowanych przyznaje, że od telefonu nigdy nie dzieli ich więcej niż jedno pomieszczenie, a 10% twierdzi, że telefon mają przy sobie zawsze i wszędzie, a rozstają się z nim tylko idąc do łazienki.

„Badanie pokazuje, że konsumenci powinni bardziej aktywnie zadbać o bezpieczeństwo na urządzeniach mobilnych, zwłaszcza w podstawowym zakresie, takim jak zabezpieczenie telefonu kodem PIN albo hasłem. Powinni też zdawać sobie sprawę, jakiego typu informacje przechowują na swoim smartfonie” – komentuje Michael Kaiser, dyrektor wykonawczy National Cyber Security Alliance. Prawie 70% Amerykanów uważa, że przechowywanie danych o sposobie płatności na smartfonie jest niebezpieczne.

Eksperci radzą, żeby klienci korzystający z urządzeń mobilnych wprowadzili zabezpieczenia w postaci chociażby kodu PIN, automatycznie aktualizowali oprogramowanie, uruchomili usługę „zlokalizuj urządzenie” oraz zachowali ostrożność przy ściąganiu aplikacji mobilnych i robili back-upy dla smartfonów.

Raport New Mobile Security Survey pokazuje również, że urządzenia mobilne dają możliwość wprowadzenia niespotykanych nigdzie indziej zabezpieczeń transakcji, chociażby poprzez zastosowanie geolokalizacji. „Jeśli jedna transakcja przeprowadzana jest z San Francisco, a w kilka minut po niej następuje przelew zatwierdzony na terenie Dallas, dostajemy od razu informacje o podejrzanej aktywności” – mówi Andy Steingruebl, dyrektor ds systemu bezpieczeństwa w PayPal.

National Cyber Security Alliance to organizacja non-profit, założona w 2001 r. Jej celem jest podnoszenie poziomu bezpieczeństwa w internecie oraz ochrona infrastruktury cyfrowej. Wśród sponsorów organizacji znajdują się firmy takie jak: Symantec, CISCO, Microsoft, SAIC, EMC czy McAfee.