Galeria Katowicka

Najbardziej aktywny okres otwarć obiektów handlowych dopiero przed nami. W ostatnim kwartale br. spodziewamy się około 300 tys. mkw. nowej podaży w siedmiu nowych i pięciu rozbudowanych obiektach. W III kw. 2013 r. rynek centrów handlowych powiększył się o niespełna 53 tys. mkw. powierzchni najmu (jedno centrum handlowe). Natomiast w całym 2013 r. rynek urośnie o 485 tys. mkw. nowej powierzchni – wynika z raportu Jones Lang LaSalle „Rynek handlowy w Polsce w III kw. 2013”.

Aktywność budowlana pozostaje wysoka. Obecnie w budowie jest 813 tys. mkw. z perspektywą otwarcia w ciągu najbliższych dwóch lat. Nowa podaż w równym stopniu zasili rynki głównych aglomeracji jak i miast średniej wielkości (100 – 400 tys. mieszkańców), oraz tych poniżej 100 tys. mieszkańców. Połowa tej powierzchni pojawi się w ramach projektów średniej wielkości (20 000 – 39 999 m2), a pozostałą część stanowić będą małe (5 000 – 19 999 m2) i duże centra handlowe (40 000 – 79 999 m2).

W III kw. 2013 r. zostało zrealizowane tylko jedno centrum handlowe – Galeria Katowicka w Katowicach będących wiodącym rynkiem Aglomeracji Katowickiej. Centrum, powstałe we współpracy firm Neinver, Meyer Bergman i PKP, jest idealnym przykładem obiektu wielofunkcyjnego łączącego funkcje publiczne i handlowe. Centralna lokalizacja w mieście oraz sąsiedztwo dworca kolejowego Katowice Główne jak i dworca autobusowego mogą przyczynić się do wykreowania istotnej pozycji tego centrum na rynku handlowym w mieście i regionie. Na 53 tys., mkw. powierzchni mieści się 220 sklepów, w tym m.in.: marki z grup LPP i Inditex, C&A, Carry, Smyk, Sephora, Douglas, CCC, Deichmann oraz pierwszy w mieście sklep Peek & Cloppenburg. Wkrótce również otworzy się 10-salowe Multikino.

Obecnie Galeria Katowicka jest drugim pod względem wielkości obiektem handlowym w Katowicach i trzecim w całej aglomeracji, za Silesia City Centre (85,5 tys. mkw.) i kompleksem Europa Centralna, na który składa się centrum handlowe (27 tys. mkw.) oraz park handlowy (40 tys. mkw.).

Spośród powierzchni handlowej, która ma zostać dostarczona na rynek w ciągu ostatniego kwartału br., ponad 50 proc. jest realizowane w ramach trzech dużych obiektów w głównych aglomeracjach. Są to: Riviera w Gdyni (43,7 tys. mkw., rozbudowa centrum Wzgórze), Poznań City Centre w Poznaniu (60 tys. mkw.) oraz Auchan Bronowice w Krakowie (60 tys. mkw.). Tylko dwa centra (Trzy Korony w Nowym Sączu i Brama Pomorza w Chojnicach) to projekty średniej wielkości. Resztę stanowią małe centra, w tym: Stara Kablownia w Czechowicach-Dziedzicach, Dekada w Grójcu, a także rozbudowywane Ferio w Koninie i Galeriia Olimp w Lublinie

W stolicy kraju niebawem otworzy się nowy, znaczący i długo wyczekiwany śródmiejski obiekt – Plac Unii. Kompleks handlowo-biurowy zrealizowany przez firmy BBI Development i Liebrecht&Wood będzie oferował 15,5 tys. mkw. powierzchni handlowej i 41,3 tys. mkw. powierzchni biurowej. Centrum położone jest na granicy dwóch centralnych dzielnic Warszawy – Śródmieścia i Mokotowa.

Rozbudowy istniejących obiektów handlowych stanowią ważny i perspektywiczny trend na rynku polskim. Od 2010 roku około 20 proc. oddawanej co roku podaży to rozbudowy. Spodziewamy się zbliżonej tendencji w następnych dwóch latach.  Trwające obecnie istotne rozbudowy to m.in.: Wzgórze/Riviera w Gdyni, Ogrody w Elblągu, Atrium Copernicus w Toruniu, Gemini Park w Bielsku- Białej, Galeria Pomorska w Bydgoszczy i Galeria Olimp w Lublinie.

Na koniec III kw. 2013, całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyniosła 11,4 mln mkw. powierzchni najmu. Prawie 72 proc. (8,2 mln mkw.) stanowią centra handlowe. Pozostała część przypada na parki handlowe, obiekty wolnostojące i centra wyprzedażowe.