Rosja liderem e-commerce w Europie

Okazuje się, że Rosja jest często zupełnie niezasłużenie pomijana na listach najbardziej obiecujących rynków e-commerce. Według raportu Search Laboratory rosyjski rynek handlu internetowego to uśpiony smok, którego potencjał może w przyszłości wielu zaskoczyć.

Obecnie liczbę internautów w Rosji ocenia się na 61,4 mln, co stanowi połowę populacji kraju. Rosjanie to obecnie najliczniejsza grupa użytkowników internetu w Europie. Za nią plasują się Niemcy z 52,4 mln użytkowników, Francja z 43 mln oraz Wielka Brytania (39,4 mln).

23% korzystających z sieci w Rosji łączy się z nią za pomocą urządzeń mobilnych. Eksperci podkreślają, że olbrzymią zaletą rynku rosyjskiego jest też rosnący stopień internetowej penetracji kraju, bez względu na stopień urbanizacji.

Szacuje się, że dzięki tym uwarunkowaniom wartość rosyjskiego rynku e-commerce sięgnie 36 mld dolarów w 2016 roku, a liczba użytkowników internetu już w przyszłym roku może osiągnąć 80 mln osób.

Analitycy oceniają, że do tej pory co najmniej 6% z nich skorzystało z zagranicznych zakupów online. Zagraniczne wydatki internetowe Rosjan w 2011 roku wyceniono na okrągły miliard dolarów. Rosjanie w sieci najczęściej kupują książki i sprzęt elektroniczny, a średnia wartość internetowego zamówienia wynosi 99 dolarów. Wśród e-konsumentów najliczniejszą grupą są kobiety w wieku 30-39 lat – podają analitycy.

Wskazują też na to, że sukces w rosyjskiej branży e-commerce jest mocno powiązany z obecnością w mediach społecznościowych. Miesięcznie 34,5 mln Rosjan odwiedza co najmniej jeden serwis tego typu, spędzając tam średnio ponad 10 godzin.

Dziś najbardziej popularną w kraju platformą społecznościową jest VK.com, dopiero za nią plasuje się Facebook. Dużą popularnością cieszy się też Twitter, który w Rosji współpracuje z wyszukiwarką Yandex. Serwis jest jednocześnie najczęściej wybierany do porównywania cen. Yandex rozrasta się w szalonym tempie – wyszukiwarce przypada dziś 45% udziału w rynku rosyjskiej reklamy online.

Wśród największych wyzwań, które stoją przed sprzedawcami internetowymi w Rosji analitycy wymieniają brak zaufania do płatności online oraz do samej sprzedaży na odległość.

Ecommerce-in-Russia-part-1-768x1024