Rosną stawki czynszu „prime” w Warszawie

Warszawa

Warszawa

Najwyższy poziom stawek czynszowych za powierzchnie typu „prime”, tj. za najlepsze lokale o powierzchni około 100 mkw. w kategorii moda i akcesoria w wiodących centrach handlowych, odnotowuje się w Warszawie, a następnie we Wrocławiu, Łodzi i Aglomeracji Katowickiej – informuje Jones Lang LaSalle w raporcie „Rynek handlowy w Polsce w III kw. 2013”.

W stolicy kraju, z uwagi na przeprowadzone w wiodących galeriach w ciągu ostatniego roku procesy rekomercjalizacji, czynsze „prime” wzrosły o około 5 proc. do poziomu 85 euro -100 euro/ mkw./miesięcznie. Nie zaobserwowano znaczących zmian na pozostałych rynkach.

Natomiast poziom pustostanów w miastach pow. 200 tys. mieszkańców wyniósł na koniec I półrocza br. ok. 4 proc. Najwięcej wolnej powierzchni zaobserwowano na rynkach, gdzie w ostatnim okresie pojawiły się nowe obiekty oraz tam gdzie domy handlowe wcześniej borykały się z problemem wysokich pustostanów, m.in. w Poznaniu, Wrocławiu, Radomiu i Toruniu. Miasta, w których odsetek pustostanów jest obecnie najniższy, to m.in. Warszawa, Szczecin i Aglomeracja Katowicka.

Polska jest nadal atrakcyjnym rynkiem dla międzynarodowych sieci handlowych. Dotyczy to zarówno firm wchodzących na nasz rynek jak i tych już obecnych a poszukujących możliwości dalszego rozwoju. W ostatnim czasie pojawiło się kilka nowych marek, np. Sports Direct – pierwszy sklep otworzył się w Europie Centralnej w Gliwicach, włoska marka Original Marines w Blue City w Warszawie, sklep dziecięcy SAM 0-13 w Galerii Rembielińskiej oraz Karl Lagerfeld Woman, który wzbogacił ofertę modową warszawskiego Atrium Promenada. Przyszłe debiuty to m.in. E Go’ i Armani Jeans – oba sklepy otworzą się w warszawskiej galerii Plac Unii. Również polskie sieci wprowadzają na rynek nowe marki. Marka Medicine rozwija się w szybkim tempie otwierając się w miejscu sklepów Reporter. Inne sieci tworzą nowe koncepty, jak np. Empik Media & Fashion. Firma wprowadza na rynek nowy format sklepów Empik – Empik Express o pow. 100 – 200 m2 dostosowany do potrzeb małych miast i małych obiektów handlowych. Ponadto H&M powiększa sklepy, aby wprowadzić koncept H&M Home.

– W 2013 roku nie zmieniło się zasadniczo nastawienie najemców do uruchamiania sklepów w nowych lokalizacjach. Wciąż bardzo uważnie analizowane są wszystkie potencjalne opcje, a proces decyzyjny trwa kilka miesięcy. Warto jednak zauważyć, że niesłabnącym popytem cieszą się wciąż najlepsze obiekty działające w największych aglomeracjach. Właściciele centrów, które są gorzej postrzegane przez rynek, a także tych znajdujących się w miastach małych lub o wysokim stopniu nasycenia rynku, wciąż powinni liczyć się ze zwiększoną presją na obniżkę czynszów oraz wysokimi oczekiwaniami najemców co do wkładu finansowego dewelopera czy właściciela w wykończenie lokali – powiedziała Agnieszka Tarajko – Bąk, Starszy Analityk Rynku, Jones Lang LaSalle.

Reklama

Galeria Jurajska